Pytanie odno?nie ABS |
Autor |
Wiadomość |
mikus77
Wiek: 46 Dołączył: 29 Lis 2009 Posty: 6 Skąd: łodzkie
Poziom: 1
|
Wysłany: 2009-12-15, 14:03 Pytanie odnośnie ABS
|
|
|
Witam ponownie,
Przyszła zima i wraz z nią pojawił sie problem ( a może to normalne bo mój poprzedni somochód nie posiadał ABSu więc nie mam doświadczenia ). A wieć : wracając dziś z pracy do domu musiałem gwałtownie przyhamować i coś dziwnego zaczęło się dziać z pedałem hamulca - zaczął mi odbijać do góry, że nie mogłem go wcisnąć do samego końca w dół , z przodu samochodu słychać było dziwne "terkotanie" i jakby prawe przednie koło się zablokowało. Czy to normalne?????
pozdraiwam |
_________________ CHEVROLET AVEO Hatchback 3d, 2009 - 1.2 16V 84 KM |
Ostatnio zmieniony przez mikus77 2010-02-01, 17:41, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
jar76
Model Samochodu: Chevrolet
Pomógł: 19 razy Wiek: 44 Dołączył: 20 Cze 2009 Posty: 687 Skąd: Śląsk
Poziom: 23
|
Wysłany: 2009-12-15, 14:30
|
|
|
Oczywiście jak najbardziej normalne
W każdym samochodzie posiadającym ABS, podczas gwałtownego hamowania jest odczuwalne tzw bicie na pedale hamulca i słychać odgłosy jak napisałeś.
Działanie ABS to coć takiego jak byś hamował pulsacyjnie , tylko że całą robotę za Ciebie wykonuje elektronika, a Ty odczuwasz to właśnie w taki sposób |
_________________ ---------------------------------------
Aveo T250 sedan 2009r---1.2 16V 84KM/ BRC SEQUENT 24
--------------------------------------- |
|
|
|
|
mikus77
Wiek: 46 Dołączył: 29 Lis 2009 Posty: 6 Skąd: łodzkie
Poziom: 1
|
Wysłany: 2009-12-15, 14:36
|
|
|
A już myslałem , że coś sie zepsuło Dzięki za odpowiedź
pozdr |
_________________ CHEVROLET AVEO Hatchback 3d, 2009 - 1.2 16V 84 KM |
|
|
|
|
andmacand
Model Samochodu: Aveo 1,2 8V sedan 2008r
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 31 Sty 2009 Posty: 263 Skąd: woj. śląskie
Poziom: 15
|
Wysłany: 2009-12-15, 17:01
|
|
|
A ciekawe czy ABS działa przy hamowaniu podczas jazdy do tyłu?
Muszę to kiedyś sprawdzić |
_________________ właściciel Chevrolet Aveo sedan 1.2 8V 2008r
(poprzednio Fiat Siena 1.2 8V) |
|
|
|
|
grzego112
Phl10
Model Samochodu: Chevrolet CRUZE SEDAN LTZ
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 29 Sty 2009 Posty: 558 Skąd: Slaskie
Poziom: 21
|
Wysłany: 2009-12-15, 19:30
|
|
|
Działa sprawdzałem |
_________________ CHEVROLET CRUZE LTZ 2012 r. 1.8 141 KM |
|
|
|
|
benny86 [Usunięty]
Poziom: 32
|
Wysłany: 2009-12-25, 14:41
|
|
|
Grunt to nie odpuszczać hamulca kiedy poczujesz pulsowanie na pedale - jak trzeba się szybko zatrzymać kopiesz w hample mocno i tyle, resztą zajmuje się elektronika (oczywiście nie zastąpi ona zdrowego rozsądku, tylko go wspomaga w określonych sytuacjach) |
|
|
|
|
andmacand
Model Samochodu: Aveo 1,2 8V sedan 2008r
Pomógł: 1 raz Wiek: 53 Dołączył: 31 Sty 2009 Posty: 263 Skąd: woj. śląskie
Poziom: 15
|
Wysłany: 2009-12-25, 20:07
|
|
|
No właśnie, wcześniej nie miałem ABSu. I byłem nauczony "z wyczuciem" hamować żeby w poślizg nie wpaść. Teraz w Aveo mam z ABSem, a odruch pozostał. Raz musiałem awaryjnie hamować i zamiast depę do oporu to z wyczuciem hamowałem. Stare nawyki. Do hamowania z ABSem trzeba zmienić przyzwyczajenia. |
_________________ właściciel Chevrolet Aveo sedan 1.2 8V 2008r
(poprzednio Fiat Siena 1.2 8V) |
|
|
|
|
benny86 [Usunięty]
Poziom: 32
|
Wysłany: 2009-12-25, 23:11
|
|
|
No mi tego nie musisz tłumaczyć - na codzień śmigam escortem bez ABSu, ale Aveo też jednak zcasami biorę i różnica na śliskiej nawierzchni jest dość znaczna |
|
|
|
|
grzego112
Phl10
Model Samochodu: Chevrolet CRUZE SEDAN LTZ
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 29 Sty 2009 Posty: 558 Skąd: Slaskie
Poziom: 21
|
Wysłany: 2009-12-25, 23:25
|
|
|
Ja na szczęście nie musiałem sie przyzwyczajać odkiedy mam prawko Pomykamz ABS i KIA miała i Aveo ma . Miałem natomiast na odwrót jechałem raz nad wodę stara NEXIA ta z kolei abs nie miała było troche mokro wjeżdżam w zakręt i hamowanie , a tu niespodzianka samochód jedzie prosto w pole Koła zblokowane i koniec . ABS system pomocny zimą i na mokrej jezdni , na Suchej jezdni powinno się go dać wyłączyć gdyż odwrotnie do mokrej jezdni na suchej wydłuża drogę hamowania . Jeździłem KIA SPORTAGE miała ona ABS+ebd
napęd 4x4 ASR w zimie te auto wprowadzić w posliz było zecza bardzo trudną wręcz nie możliwa . Gadaja ze czym więcej elektroniki tym bardziej jest się co w samochodzie popsuć , ale np.. w naszych AVeo przydał by się ABS+EBD, ALBO ASR przynajmniej za dopłatą . |
_________________ CHEVROLET CRUZE LTZ 2012 r. 1.8 141 KM |
|
|
|
|
benny86 [Usunięty]
Poziom: 32
|
Wysłany: 2009-12-26, 13:01
|
|
|
Ja bym nie przesadzał z tą różnicą w hamowaniu na suchej nawierzchni autem z ABSem - co z tego że droga hamowania ze 100km/h jest dłuższa o jakieś 0,5 - 0,7 metra, skoro nikt normalny nie jeżdzi tak żeby mieć miejsce na zatrzymanie się wyliczone co do centymetra... Poza tym jeszcze nigdy mi się nie zdażyło żebym np. na trasie musiał się z prędkości 100/120/h zatrzymać całkowicie do zera - przeważnie da się szybciej zareagować, zwolnić, wyoprzedzić, zmienić pas itp |
|
|
|
|
grzego112
Phl10
Model Samochodu: Chevrolet CRUZE SEDAN LTZ
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 29 Sty 2009 Posty: 558 Skąd: Slaskie
Poziom: 21
|
Wysłany: 2009-12-26, 13:21
|
|
|
No nie bd przezadzac ale wydluza tego nie da sie ukryc . |
_________________ CHEVROLET CRUZE LTZ 2012 r. 1.8 141 KM |
|
|
|
|
jar76
Model Samochodu: Chevrolet
Pomógł: 19 razy Wiek: 44 Dołączył: 20 Cze 2009 Posty: 687 Skąd: Śląsk
Poziom: 23
|
Wysłany: 2009-12-27, 11:30
|
|
|
Głównym zadaniem ABS-u jest niedopuszczenie do całkowitego zablokowania kół co wiąże się z utratą kontroli nad pojazdem. ABS w razie sytuacji gdzie trzeba gwałtownie hamować , odciąża nas od tzw hamowania pulsacyjnego a pozwala skupić się głównie np na ominięciu przeszkody.
Niestety są i wady droga hamowania z ABS znacznie się wydłuża i to na każdej nawierzchni. |
_________________ ---------------------------------------
Aveo T250 sedan 2009r---1.2 16V 84KM/ BRC SEQUENT 24
--------------------------------------- |
|
|
|
|
grzego112
Phl10
Model Samochodu: Chevrolet CRUZE SEDAN LTZ
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 29 Sty 2009 Posty: 558 Skąd: Slaskie
Poziom: 21
|
Wysłany: 2009-12-27, 11:42
|
|
|
NIe na kazdej na oblodzonej jezdi abs pomaga , sproboj sobie jechac 40 km/h zachamuj na ubitm sniegu albo lodzie autem z ABS I bez ABS bez abs pociagnie cie zdrowo , abs skruzni droge hamowania . POtem zrob to samo na suchej jezdni . ABS wydluzy te droge.
[b]System w sposób automatyczny podczas hamowania powoduje cykliczne zmiany ciśnienia płynu hamulcowego w poszczególnych obwodach, co pozwala kołom jezdnym cały czas się obracać. Na nawierzchniach o dobrym współczynniku przyczepności takie działanie skraca drogę hamowania w porównaniu z sytuacją, gdy niedoświadczony kierowca doprowadza do zablokowania kół pojazdu. Nowoczesne układy ABS są na tyle skuteczne, że zmiany ciśnienia mogą następować Fot. Ryszard Polit do 100 razy na sekundę, co jest niewykonalne przez mięśnie człowieka. Przy czym zachowana jest bardzo ważna właściwość auta, którą jest sterowność podczas hamowania.
Warto prześledzić proces działania ABS-u w warunkach zimowych szczególnie, gdy nawierzchnię jezdni pokrywa lód. Wówczas układ zaczyna „pomagać” kierowcy nawet przy bardzo małych prędkościach jazdy i przy relatywnie małej sile nacisku na pedał hamulca. Efekt pomocy jest taki, że koła prawie cały czas się toczą, bo przy próbie hamowania tracą przyczepność z podłożem, które praktycznie posiada zerowy współczynnik tarcia. W kabinie słyszymy ostre dźwięki układu regulacji ciśnienia. Droga hamowania się wydłuża, a kierowca nie ma żadnego wpływu na efekt działania układu.
Zapewne długość drogi hamowania zależy od stopnia skomplikowania układu ABS, progu zadziałania i częstotliwości jego reakcji. W warunkach niskiej przyczepności, która często występuje zimą, ten przydatny latem układ nie zawsze pomaga.[b][/b]
Początkowo, system powstał jako urządzenie pozwalające utrzymywać sterowność podczas nagłego hamowania. Prawdą jest jednak, że na niektórych rodzajach nawierzchni, nowoczesne systemy abs (w większości produkowane przez firmę Bosch) zatrzymają auto szybciej niż nawet rajdowy czy wyścigowy kierowca w aucie bez abs. Poniższa tabelka przedstawia porównanie drogi hamowania Volkswagena Golfa V z systemem abs oraz tego samego auto z wyłączonym systemem podczas hamowania na zablokowanych kołach. (źródło: fiński magazyn Tekniikan Maailma)
zablokowane koła abs
suchy asfalt 45 m 32 m
śnieg 53 m 64 m
lód 255 m 404 m
Jak widać, jedynie na asfalcie ABS skraca drogę hamowania.[/b] |
_________________ CHEVROLET CRUZE LTZ 2012 r. 1.8 141 KM |
Ostatnio zmieniony przez grzego112 2009-12-27, 11:53, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
jar76
Model Samochodu: Chevrolet
Pomógł: 19 razy Wiek: 44 Dołączył: 20 Cze 2009 Posty: 687 Skąd: Śląsk
Poziom: 23
|
Wysłany: 2009-12-27, 11:51
|
|
|
grzego112 napisał/a: | nie na kazdej na oblodzonej jezdi abs pomaga , sproboj sobie jechac 40 km/h zachamuj na ubitm sniegu albo lodzie autem z ABS I bez ABS bez abs pociagnie cie zdrowo , abs skruzni droge hamowania . POtem zrob to samo na suchej jezdni . ABS wydluzy te droge. |
Oj próbowałem wiele razy i gwarantuje Ci że umiejętnie posługując się pedałem hamulca droga hamowania będzie krótsza bez abs.
Ale podkreślam umiejętne hamowanie, a nie wciśniecie pedału hamulca do oporu i nie puszczanie go |
_________________ ---------------------------------------
Aveo T250 sedan 2009r---1.2 16V 84KM/ BRC SEQUENT 24
--------------------------------------- |
Ostatnio zmieniony przez jar76 2009-12-27, 11:55, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
grzego112
Phl10
Model Samochodu: Chevrolet CRUZE SEDAN LTZ
Pomógł: 1 raz Wiek: 34 Dołączył: 29 Sty 2009 Posty: 558 Skąd: Slaskie
Poziom: 21
|
Wysłany: 2009-12-27, 11:55
|
|
|
DOBRA nie bd sie kłucic , fakt faktem ze ABS jest pomocnym systemem i dobrze zrobiono ze musi byc na wyposazeniu standardowym w europie . Bez niego auto nie dostanie homologacji |
_________________ CHEVROLET CRUZE LTZ 2012 r. 1.8 141 KM |
|
|
|
|
|