Mechanizm zmiany biegów - usuni?cie brz?czenia |
Autor |
Wiadomość |
draco40
Model Samochodu: Lacetti
Pomógł: 6 razy Dołączył: 08 Mar 2014 Posty: 38 Skąd: Gliwice
Poziom: 4
|
Wysłany: 2014-03-29, 14:39 Mechanizm zmiany biegów - usunięcie brzęczenia
|
|
|
Temat brzeczenia rozwiazany...
Jak bedzie chwila opisze co i jak bo po wycenie naprawy w aso na ok 600_700 zl temat mozna to ogarnac w 1h bez koniecznosci wymiany czesci ,dodatkowo zapinanie biegow robi sie zdecydowanie precyzyjniejsze niz wczesniej |
|
|
|
|
esjot [Usunięty]
Poziom: 32
|
Wysłany: 2014-03-29, 16:07
|
|
|
Chętnie dowiem się co i jak, bo tak jak już kiedyś pisałem, coś mi się pomału pojawia |
|
|
|
|
draco40
Model Samochodu: Lacetti
Pomógł: 6 razy Dołączył: 08 Mar 2014 Posty: 38 Skąd: Gliwice
Poziom: 4
|
Wysłany: 2014-03-30, 19:26
|
|
|
esjot napisał/a: | Chętnie dowiem się co i jak, bo tak jak już kiedyś pisałem, coś mi się pomału pojawia |
do sedna:
brzeczało i u mnie, demontowałem schowek, panel srodkowy, zero efektów.
ktos z forum podrzucił temat diagnozowania uszkodzonego mechanizmu zmiany biegów, w trakcie brzeczenia odchylic lekko drazek zmiany biegów, jak cichnie brzeczenie mamy sprawce denerwujacego brzeczenia, tak było u mnie.
dodam dla scisłosci: koszt wymiany w aso ok 700zł, mechanizm ok 400zł + robocizna ok 300zł (info z 03.2014r)
wiec bierzemy sie do roboty, demontujemy tunel srodkowy ( odkrecamy 2 wkrety mocuj podłokietnik, 2 wkrety w przedniej czesci tunelu, 2 wkrety z okol drazka zmiany biegów, demontujemy ramke z mieszkiem zmiany biegów)
zdejmujemy cały plastikowy tunel, widzimy cały mechanizm ziany biegów z sztywnym ciegnem przekazujacym ruchy lewarka na skrzynie...
robimy testy, najlepiej w 2 osoby, jedziemy wywołujac brzeczenie i szukamy sprawcy...
owszem brzeczy mechanizm czyli lewarek ale to nie on jest sprawca zamieszania.
brzeczenie przekazywane jest przez sztywne ciegna z komory silnika na lewarek...
co brzeczy: w komorze silnika mamy 3 złacza:
1. dzwignia bezposrednio przy skrzyni biegów (poł. śrubowe)
2. cos w rodzaju kardana przekazujace katowa ruch (złacze na sworzniu)
3. połaczenie rura (czyli nasze sztywne ciegno sprzezone z lewarkiem) z pretem wchodzacym do rury, połaczone dalej z elem. nr.2 (dodatkowo na zewnatrz spiete czyms w rodzaju skrecanej na srube opaski zaciskowej.
nalezy sprawdzic te 3 elem. poniewaz zazwyczaj na poz.2, lub 3 pojawiaja sie luzy które wywołuja drgania w pewnym zakresie obrotów, która poprzez sztywne ciegno przekazywana sa na lewarek.
smieszne jest to ze aso wymienia cały mechanizm (mowiac w skrocie to co jest bezposrednio pod lewarkiem) łącznie z sztywnym ciegnem. demontuje ww. złacza poz.2, 3 (celem wymiany mechanizmu) nastepnie skreca juz na tych samych opaskach te same złacza ale juz z odpowiedni siła kasujac ich luzy, wymieniajac bez potrzeby cały mechanizm, oczywiscie usuwajac usterke za jedyne 700zł.
pomijam juz czas robocizny wg. ich norm to ok 2h, mi rozkrecenie/skrecenie, zdiagnozowania łącznie z jazdami testowymi zajeło ok 45min. (nie demontowałem mechanizmu ale jest on mocowany na 4 subach wiec niech trwa to max 15 min).
z racji ograniczonego dostepu do kanału w dniu przeprowadzenia defektacji skupiłem sie na znalezieniu przyczyny, w tym tygodniu biore sie za dociagniecie badz wymiane srub z poz.2,3 (konieczny kanał).
brzeczenie wyeliminowałem na dzis dzien prostym jak budowa cepa rozwiazaniem.
z racji tego ze do lacetti przesiadłem sie dosc niedawno troszke nie pasowała mi "gumowa" skrzynia (jezdziłem innymi Laczkami w kazdym działa podobnie).
otóz pod ciegno sterowania skrzynia (w okolicach niejako bezposrednio pod popielniczka) podkleiłem gume ok 5-7mm (w kształcie kwadratu z wyzłobionym przez srodek w symetri rowkiem na głebokosc ok 2-3mm).
co to daje, ano raz, ogranicza ruchy ciegna na boki, robi za swego rodzaju prowadzenie ciegna.
efekt:
po pierwsze biegi wskakuja bez "szukania", lekko przesztywnia sie sam proces wbijania (drazek nie lata luzno)
po drugie guma wytłumiła wszelkie drgania przenoszone przez ciegno z komory silnika.
w tym tygodniu biore sie za dokrecenie złacz w komorze silnika, i mysle z etamt bedzie zamkniety.
tak wiec mili Panstwo, temat do załatwienia w ciagu 1h i w kieszeni zostaje ok 700zł, bo przyczyna brzeczenia jest prozaiczna.
gdzies tam w telefonie mam pare fot z całej operacji, jakby co moge dorzucić.
pozdrawiam |
|
|
|
|
esjot [Usunięty]
Poziom: 32
|
Wysłany: 2014-03-31, 23:09
|
|
|
Czy to też nie będzie pomocne?
drive2.ru |
|
|
|
|
piciks
Model Samochodu: LANO(s)cetti 1.4
Pomógł: 2 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2013 Posty: 52 Skąd: gród Przemysława
Poziom: 6
|
Wysłany: 2014-04-22, 16:52
|
|
|
Jeszcze foto i będzie manual
opisane rewelacyjnie, ale nie wiem co to gumowy kwadrat z wyżłobieniem i gdzie go podkleiłeś
A gdzie dokładnie szukać tych połączeń? i jak skasować luz w polączeniu 2. sworzeń?
pozdrawiam |
_________________ pomogłem? kliknij pomógł |
|
|
|
|
piciks
Model Samochodu: LANO(s)cetti 1.4
Pomógł: 2 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2013 Posty: 52 Skąd: gród Przemysława
Poziom: 6
|
Wysłany: 2014-04-26, 15:49
|
|
|
u mnie tak to wygląda i działa! zero brzęczenia jesteś cudowny
Podłożyłem kawałek uszczelki szerokiej gumowej. W miejscu pod drążkiem okleiłem ją taśmą izolacyjną, bo jest bardziej śliska, posmarowałem smarem uniwersylnym i zobaczymy
Wszystko tak jak opisałeś, załączam dwie fotki jak to wykonałem mniej więcej:
|
_________________ pomogłem? kliknij pomógł |
|
|
|
|
draco40
Model Samochodu: Lacetti
Pomógł: 6 razy Dołączył: 08 Mar 2014 Posty: 38 Skąd: Gliwice
Poziom: 4
|
Wysłany: 2014-04-30, 13:06
|
|
|
Z góry przepraszam za brak fotek, mam je ale nie mam siły zabrać się za ich wklejenie
co do sedna, ja zamiast wałków zastosowałem prostokąt gumowy o grubości ok 20mm.
przez srodek tego prostokąta (wzdłuż osi symetrii) zrobiłem lekki rowek który służy za prowadzenie cięgna zmiany biegów (podpiera je i zabezpiecza przez wysunieciem się gumowego prostokąta.
co do połaczen przy silniku, najlepiej "wybadać" to z kanału, jedna osoba włazi pod auto druga macha lewarkiem i widzisz doskonale mechanizmy ruchome/łaczace... |
|
|
|
|
piciks
Model Samochodu: LANO(s)cetti 1.4
Pomógł: 2 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2013 Posty: 52 Skąd: gród Przemysława
Poziom: 6
|
Wysłany: 2014-05-03, 23:43
|
|
|
nooo. dwa "wałki to minimalnie za mało. u mnie (brzeczenie poziom 9/10) pomogło na 95% czasami brzęknie cicho na czwórce, ale ogólnie rozwiązanie rewelka
jak znajdę połączenia to też się podzielę fotkami. |
_________________ pomogłem? kliknij pomógł |
|
|
|
|
|