Zapraszamy wszystkich nowych i obecnych użytkowników do logowania się na nowe forum
http://forum.chevroletteampoland.com/



Poprzedni temat «» Następny temat
Montaż tempomatu w T18SED by Griba
Autor Wiadomość
griba 

Model Samochodu: Nubira III 1,8 (J200) / Aveo 1,2 SOHC (T200)
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 92
Skąd: Gdynia
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 11/19
 57%
Wysłany: 2014-09-17, 22:23   Wyłącznik?!

GoLL@B napisał/a:
griba myślę, że to zabezpieczenie jest po to, abyś nie zmieniał biegów "z wciśniętym gazem", czyli nie palił sprzęgła.


Zgadza się, obroty idą do góry jak zapomnisz wyłączyć tempomat przed zmianą biegów - zdarzyło mi się raz czy dwa. ;) Jak się szybko biegi zmienia to nawet może się to udać bez wyłączania tempomatu. Bez obaw, sprzęgła w ten sposób nie spalisz.

Liczyłem na to, że po zwolnieniu sprzęgła tempomat się ponownie załącza, ale skoro tak nie jest to nie będę dokładał wyłącznika - jak już wspominałem jestem dość leniwy. ;)

Powodzenia w dalszych pracach!
_________________
Pozdrawiam,
Griba

Masz problem z Aveo, Lanosem, Nubirą lub Lacetti? Nie za często zaglądam na to forum, ale spróbuję pomóc, jeśli dasz mi znać na PW.
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-18, 05:18   

Tutaj link do rozbierania taśmy kierowniczej z rosyjskiego forum:http://duk63.narod.ru/remote2.html.
Ja też jednak dam sobie spokój i zamontuję coś z boku za kierownicą,czekam tylko na pomysły od Goll@B.
.
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-18, 22:53   

Nierówna walka trwa. Na razie ja:manetka 0:1.

Wydaje się, że w kolumnie kierowniczej miejsca jest mnóstwo. Ale jak już trzeba ją przypasować, żeby pasowała do obudowy i jednocześnie jakoś ją do niej trwale przymocować, to już nie jest tak różowo.

Co jeszcze gorsze, spodziewałem się, że upchnę ją gdzieś na łączeniu 2 elementów (tak, aby wyżłobić rowek i wsunąć). Nie ma szans. Musi być niżej i koło stacyjki. Powoduje to, że musimy zrobić otwór bardziej w głąb elementu obudowy, a nie przy krawędzi.

Ja stwierdziłem, że zaryzykuję. W razie co obudowa kolumny do dostania nawet za 30zł. Na manetkę i tak już wydałem kasę, rozbierałem to nie oddam. No to zaryzykowałem, żeby w ogóle wsadzić, musiałem ją podzielić na 2 elementy (rozciąć) i następnie połączyłem śrubką. Póki co przełożyłem i sama manetka działa, więc połowiczny sukces jest. Jutro z rana spróbuję założyć tę osłonę, okaże się, czy dobrze wymierzyłem...

Generalnie rzeźba duża, gdybym wiedział, że tak będzie od początku, chyba jednak zdecydowałbym się na inną manetkę ;)
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-20, 08:26   

Kibicuję Ci jak najbardziej tak jak naszym dzisiaj w spodku ,wynik musi być jeden Ty 2 manetka 1
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-20, 19:04   

Pierwsze podejście niewypał, trzeba będzie wymienić obudowę kolumny (bo ta dziura już się nie przyda).
Ale informacja dla potomnych jest taka, że mam inny pomysł i inne znalezisko. Obejdzie się bez rzeźby w manetce -> uda się to zrobić na krawędzi. Producent pomyślał o czymś, co ja później wykorzystałem :D Albo... pochodzi to skądś (Astra/vectra) gdzie była dodatkowa manetka obok wycieraczek?

Co ciekawe, przy takim montażu manetka siedzi sztywno i jest skierowana jak stacyjka w stronę kierowcy :)

Jedyny minus, troszkę może przeszkadzać przy kluczyku, choć ja tego nie odczułem negatywnie.

Będę też pewnie potrzebować Waszej rady, choć też już mam pewien pomysł.

Zdjęcia i dalsze informacje/pytania niebawem.
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-21, 19:06   

Zestawiam to, co mam na tę chwilę:

Po zdjęciu obudowy kolumny kierowniczej, tak jak mówiłem, wydaje się, że miejsca jest sporo.


Przygotowana manetka - już ten wydaje się lepszy pomysł:


Jak widać, użyty kątowniczek za 0,49zł. Może paść pytanie, co w takim wypadku z wnętrznościami manetki? Spokojnie, ja akurat ją rozbierałem i tam, gdzie idą śrubki jest tylko powietrze :) . Jedyne, na co trzeba uważać to na samym dole są już styki, więc śrubka nie może być zbyt długa (do około 3-4mm od "podstawy" nie może przyjść śrubka).

Założona manetka (jeszcze nie zmontowana w całości, do przymiarki):


Jak widać na zdjęciu wykorzystany jakiś nagwintowany otwór, który nadał się do tego stuprocentowo, do czego był przygotowany, nie wiem.

Następne zdjęcie już po założeniu obudowy kolumny kierowniczej. Zakłada się już bezproblemowo. Widać, że jest niestety nietrafiony otwór z pierwszego mojego pomysłu... Nie zna ktoś kogoś, kto posiada laczka, którego sprzedaje na części, gdzie plastiki są w dobrym stanie ? :)


Jak wspomniałem, obudowa się zamknęła bezproblemowo i bez siły, manetka akurat była rozebrana (tzn nie ma jeszcze dźwigienki). Nie widać tego, ale teraz manetka jest dużo wyżej niż w mojej pierwszej próbie. Teraz jest już przy krawędzi, która łączy 2 części obudowy kolumny kierowniczej. Pozwoli to nie ciąć manetki a jedynie przygotować tj. wyżłobić dla niej otwór w samej obudowie. Ten niestety będzie większy od tego nietrafionego na zdjęciu. Manetka jest głębiej i potrzebuje nieco więcej otwartej przestrzeni, żeby dobrze operować.

Nie będzie to jednak problemem. Wydaje mi się, że zakupię z laczka/nubiry lub lanosa manetkę, gdzie jest ta guma (podobna do osłony przegubu). Patrzyłem dzisiaj u taty w nubie. Manetka wydaje się dość gruba i nie wydaje się, żeby miała się dobrze spasować z tą od tempomatu. Na szczęście "drut" tej manetki jest cienki i moim zdaniem powinno wyglądać to dobrze (a na pewno lepiej niż dziura). Trzeba będzie na którychś 2 zwojach tę gumę uciąć i dopasować do otworu od nowej manetki- tak, aby go przykryło, bo sam otwór będzie lipnie wyglądać.


Teraz pytanie do Was, postanowiłem, podobnie jak kjas polutować przewody jednak w środku. Patrzyłem na tą wiązkę w nadkolu i tam jest trochę tych jasnoniebieskich kabelków. Postanowiłem nie ryzykować i nie strzelać, tylko po ludzku wykorzystać instrukcję serwisową i przypiąć się do właściwych kabelków w środku kabiny.

Patrzę zatem na schemat jeszcze od griby, zakładam, że to schematy od T18SED, czyli jak u mnie. Jeśli poprawnie interpretuję: Break switch powinien być między C202, pin 40 a C201, pin 61. Pytanie w którą stronę jest stałe 12V, tzn czy po wciśnięciu hamulca dostanę zmianę z 0V na 12V na pinie 61 kostki C201 czy 40 kostki C202. (Będę to musiał sprawdzić). Podobnie VSS powinien być w kostce C202, pin 63. Niestety nie widzę zdjęć od Ciebie kjas (jedynie te 3 z montażu pod maską). Nie wiem dlaczego, może spróbuj podesłać same bezpośrednie linki?

Kostka C202 to ta:


Wydaje mi się, że ta kostka C202 jest po lewej stronie przy nogach kierowcy, wg. opisu poniżej. Pytanie, gdzie jest ta C201? Dobrze zrozumiałem, że w skrzynce bezpieczników? Czy po prostu wyżej niż ta C202, obok skrzynki bezpieczników w kabinie?
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-22, 16:44   

tak to ta kostka po lewej stronie przy nogach kierowcy link do zdjęcia-http://www.img.pl/PBkg.U mnie ten pin 63 jest u mnie w miejscu 67 wg.tego rysunku co dołączyłeś i kabel zielono bialy.Reszta linków do zdjęć:
http://www.img.pl/QBkg ,http://www.img.pl/RBkg ,http://www.img.pl/SBkg ,http://www.img.pl/TBkg
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-22, 19:41   

Zastanawiałem się, o co chodzi, ale chyba wiem. Jak napisałeś, że pin 63 to u Ciebie 67, zastanawiałem się, czy nie doszło do pomyłki, ale jeśli potraktujemy, że to jest schemat wtyku (w ten sposób obrócony) i on idzie do gniazda:



Wtedy wtyczka jest tak naprawdę lustrzanym odbiciem (jeśli chodzi o kolejność pinów) to wskazane przez Ciebie miejsce to właśnie pin 63.
Ciężko mi to wytłumaczyć, ale spróbuję. Mam na myśli, że jak popatrzymy na ten schemat to mamy wgląd, jak wyglądają piny we wtyczce, która idzie do gniazda. I teraz jak wyobrazimy sobie, że wkładamy wtyczkę w gniazdo, czyli ją obracamy tyłem do przodu (kable z tyłu idą na przód), to pin 63 zaczyna zgadzać się z pinem 67, o którym wspomniał kjas

Na podstawie tego można wypatrzeć, gdzie jest pin 40, gdzie z kolei jest czujnik hamulca. Wg. schematu od kostki C202 od pinu 40 powinno iść pomarańczowym do czujnika, a stamtąd niebieskim wracać do C201, pin 61.

Dorwałem gdzieś u wschodnich sąsiadów zdjęcie kostki C201, ona jest za skrzynką bezpieczników w kabinie.


No i teraz zonk, tam nie widać niebieskiego. Choć przyznam, że bardziej mnie ciekawi, o co chodzi: za czujnikiem hamulca mamy C201:61 do C201:76 :?:

To pewnie poskutkuje bezpośrednim przyłączeniem pod czujnik hamulca, jeśli finalnie nie wypali mój pomysł, żeby wszystko było po lewej stronie, przy nodze kierowcy ;)

Wolałbym tego uniknąć, lepiej by było, jakby wszystko było w jednym miejscu. A jako, że już do ściemniacza wnętrza dociągnąłem pod kostkę C202 zasilanie po zapłonie, to już wszystko powinno się tam znaleźć.
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-29, 18:58   

Mi niestety coś nadal nie działa. Mam podobną zagadkę jak kjas, nie działa, czy coś podpiąłem źle.
Czy jak lutowaliście wtyczkę, to robiliście to zgodnie z literkami na wtyczce? U mnie były literki to sobie lutowałem zgodnie z nimi. Literki występowały od strony kabli, a nie pinów.
Jak się przypatrzyłem, to wygląda na to, że jest to wtedy lustrzane odbicie tego, co widać na schemacie wtyczki, który podał griba. Czyli wygląda to tak, jakby schemat wtyczki odzwierciedlał sytuację, gdy wtyczkę trzymamy przed sobą (stroną, gdzie są piny, a nie kable). Zgadza się?
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-29, 20:58   

Ja lutowałem zgodnie z literkami na wtyczce i się zgadza a zrobiłem błąd w podłączeniu manetki sprawdż u siebie może też walnąłeś byka.
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-29, 21:11   

Tak, jak wspominałem, moja manetka działa nieco inaczej.

Do włączenia służy przycisk, a nie mikrostyk. Gdy wcisnę to podaje ciągle 12V na pin we wtyczce oznaczony poprzez A. Jak jeszcze raz kliknę, to przycisk wyskakuje i wtedy jest przerwa.

Czy moduł masz podpięty bezpośrednio do aku, czy to plus za stacyjką?

Może faktycznie problem leży w tym, że moduł spodziewa się, że dostanie od razu 12V na pin A oraz na F (bo tak jest chyba u Was?). U mnie na F (stały +) oraz D (sprzęgło) dostaje stałe +12V od razu po zapłonie, a jak włączę tempomat manetką, to 12V pojawia się na A. Najprościej chyba będzie to sprawdzić, włączając manetkę przed przekręceniem kluczyka, potem spróbować włączyć funkcję zapamiętania prędkości, czy załapie. No to jutro będzie trzeba spróbować.

Do tej pory robiłem to tak, włączałem manetkę, wciskałem hamulec po czym rozpędzałem się do 70km/h i wciskałem opcję I (już wypatrzyłem, kontrolując połączenia miernikiem, że pomyliłem i u mnie to manetka w dół), no i nic się nie działo. Próbowałem też oczywiście w górę początkowo i też 0 reakcji, puszczam gaz i samochód zwalnia...
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-29, 21:50   

Moduł mam podłączony na razie za stacyjką razem z dziennymi ledami i na styk F jest podane cały czas 12v które idzie jednocześnie do manetki.Ja załączam tempomat po rozpędzeniu się bezpośrednio przyciskiem którym ustalasz prędkość i zwiększasz- B . wciśnięcie włącznika przerywa dopływ prądu i wyłącza tempomat gdy nie chcę używać hamulca.Na początku też myślałem że on działa w obie strony, spróbuj normalnie ruszyć wcisnąć hamulec ,rozpędzić się i od razu wcisnąć aktywację czyli jak piszesz opcję I.W twoim wypadku włącznik musiał by być stale włączony bo masz normalny. Sprawdż jeszcze czy jak wciskasz dodaj ,lub zwolnij pojawia się napięcie .
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-30, 11:14   

No niestety ale to nie to... Spróbuję dzisiaj zakupić kilka microstyków i wtedy sprawdzić. Może to ta manetka za wolno reaguje, czy coś. Albo uszkodzony moduł... Macie jakiś pomysł jak zasymulować jego działanie-tzn jak podać sygnał z vss? Tam jakieś napiecie trzeba by wyhaczyć. No chyba że to jakiś czujnik halla to pewnie nic nie zdziałam.
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-10-01, 18:37   

No i niestety porażka... Nie wiem już, co może być źle, pozostaje chyba już tylko zepsuty moduł.

Zrobiłem manetkę próbką (mikrostyk zwierny). Na A idzie 12V na stałe. W tej chwili testowałem opcję - jest tylko włącznik, który chwilowo podaje 12V na B i wyłącznik hamulcem - G.

Na F i na D stały +12. Próbowałem jeszcze oprócz wciśnięcia hamulca sprawdzić, czy może w tym module od omegi nie trzeba rozłączyć sprzęgła, co by sygnalizowało, że jest czujnik. Odpiąłem na chwilę, podłączyłem i nadal nic...

Sprawdziłem też jeszcze raz połączenia, wygląda na to, że wszystko jest w porządku i jest zgodne z rozpiską. Sprawdziłem, gdzie powinno być 12V, było. Nie mam na razie tylko pomysłu, jak łatwo sprawdzić VSS (musiałbym jakoś pociągnąć kabelek do środka i podczas jazdy sprawdzić, czy coś się zmienia). Dodatkowo muszę ten przewód sprawdzić, czy gdzieś się nie przerwał.

Zastanawiam się jeszcze, czy np. nie były różne VSSy i mój np. nie rozpoznaje sygnału z nowszego czujnika. Mam moduł od jakiejś starej omegi (97 albo 98 rok). Być może od nowszych dopiero działają? Albo po prostu moduł jest padnięty? Widziałem też, że na forum Opla była mowa o tym, że trzeba odblokować tempomat w ECU, ale Laczka raczej to nie dotyczy.

Przy okazji, rozumiem, że H - diagnostyka pozostaje pusty? To jest ten pin, którym tempomat komunikuje się z ECU?

Chyba spróbuję gdzieś w pobliżu podjechać na szrot. Teraz szybko można przełożyć, to pozostaje mi tylko sprawdzić inny moduł (zaufałem sprzedawcy, że moduł będzie sprawny i gwarancja rozruchowa mi się skończyła, a ja nie śpieszyłem się, bo sądziłem, że to pewnie gdzieś mój błąd).

A może to ja źle włączam? Robię to tak, włączam zapłon kluczykiem -> w międzyczasie na pewno kilka razy jest hamulec, bo wyjeżdżam spod domu. Potem rozpędzam się mniej więcej do 70km/h i klikam mój microstyk - trzymając wciąż gaz. Próbowałem też z puszczonym gazem. Nic, po odpuszczeniu obroty powoli spadają i samochód zwalnia.

Próbowałem podobnie przyśpieszyć i przytrzymać przycisk (jak badam miernikiem, zanim zapiszczy mija chwila). Też nic to nie daje.


Koledzy, sprawdźcie jeszcze proszę schemat wtyczki. Może ta od Omegi coś się jednak różni, stąd problem. U mnie wygląda to tak:
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-10-01, 19:41   

Ja mam tak podłączone :A-włącznik tempomatu,F-zasilanie stałe 12V (naciśnięcie A przerywa dopływ i wyłącza tempomat)
B i C sterowanie z manetki 0V po naciśnięciu pojawia się napięcie
G światła stop i D czujnik sprzęgła tak jak wyżej
H diagnostyka i J skrzynia automat nie podłączone.
Co do vss to czytałem gdzieś przy okazji żę sygnały są takie same ale mogą się różnić ilością .
Sprawdż jeszcze czy na pewno podpiołeś się pod dobry przewód.
Ponieważ nie daje mi spokoju czujnik sprzęgła w sobotę przepnę go odwrotnie i zobaczę co będzie.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: