Zapraszamy wszystkich nowych i obecnych użytkowników do logowania się na nowe forum
http://forum.chevroletteampoland.com/



Poprzedni temat «» Następny temat
Montaż tempomatu w T18SED by Griba
Autor Wiadomość
griba 

Model Samochodu: Nubira III 1,8 (J200) / Aveo 1,2 SOHC (T200)
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 92
Skąd: Gdynia
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 11/19
 57%
Wysłany: 2013-07-31, 00:56   Montaż tempomatu w T18SED by Griba

Ogarnąłem temat tempomatu z Opla w T18SED > zdjęcia z montażu ze skrótowymi opisami.

Temat jest w sumie banalnie prosty - poniżej źródła informacji. Robótka tak na dwa popołudnia (jak komuś odpowiada pajęczarstwo to ogarnie montaż znacznie szybciej).

*****

Zakup modułu z Opla możliwy w Internecie, cena od 80 zł za używany. Sensowne propozycje (sprzedawcy bez nadmiernej liczby negatywów, dobry stan wizualny modułu) oscylują w okolicy 120-130 zł. Polecam zakup z wtyczką, która zdecydowanie ułatwi podłączenie. Koszt przyległości (przekaźnik z podstawką, gniazdko z bezpiecznikiem, przewody, wyłączniki i pudełko na "manetkę" tempomatu itd., itp.) to około 30 zł.

Zadaniem tempomatu jest utrzymywanie stałej (w miarę) prędkości pojazdu poprzez automatyczne sterowanie przepustnicą. Odbywa się to poprzez równoległą linkę, którą w przypadku mechanicznie sterowanej przepustnicy silnika prowadzimy obok tej, która idzie do pedału gazu. Prędkość pojazdu jest rozpoznawana z VSS (podobno może być również z czujnika ABS), moduł steruje za pomocą swojej linki przepustnicą silnika.

Gdy moduł jest wyłączony, jego linka przesuwa się luźno, nie wpływając na ruch przepustnicy.

Działanie oraz sterowanie tempomatem są prosto i jasno opisane tutaj > Omega/Vectra/AstraG Cruise Control Function.

*****

Źródła informacji (polecam zwłaszcza ostatni link)

1. Inspiracja, pierwsze informacje > forum CamperTeam.

2. Dodatkowe informacje - montaż w Omega, Vectra > forum Sam Naprawiam, autor: Grzes997.

3. Dodatkowe informacje - montaż w Astra F > forum AutoKącik.PL, autor: bartek_j .

4. Doskonały opis podłączenia całości - montaż w MK2/3 Astra or MK3 Cavalier > forum TSSD UK.

*****

W przypadku przepustnicy sterowanej przez ECU (inne silniki) polecam lekturę uruchomienia tempomatu w Zafirze (moduł nie potrzebny) > Opel Zafira Klub Polska, autor: marwisn.

*****

I na koniec przykład innego, alternatywnego rozwiązania > w pole wpisz frazę podać "Tempomat Waeco Magic Speed".

Wady: cena (ponad 500 zł), niebieski kolor obudowy. ;)

*****

Pytania mile widziane. ;)

Pozdrawiam,
Griba

P.S. To jest częściowo dubel ostatniego mojego postu stąd > wcześniejszy post.

Ew. prośba do Admina o zamknięcie tamtego tematu i pozostawienie tego tutaj, gdzie wszystkie informacje zostały zebrane razem.
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-07, 19:01   

Witam i na samym początku biję brawo za świetny pomysł i wykonanie.Pokusiłem się i zamontowałem też u siebie w 1,6.Montaz i rozprowadzenie przewodów zrobiony ale po podłączeniu nie działa.I tak mam zapytania po pierwsze mój tempomat ma inny numer 25315546 A wizualnie wyglądają tak samo, po drugie sterowanie na chłopski rozum przyciski A wył B +,C-,i G hamulec po naciśnięciu podają napięcie 12v a D sprzęgło po naciśnięciu przerywa doplyw prądu do tempomatu.Jeżeli żle to zrozumiałem to prosze o poprawę .
Pozdrawiam.
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-07, 21:06   

Też właśnie rozpracowuję ten temat i też zastanawiałem się nad innym modułem. Co ciekawe ja znalazłem niby taki sam, ale z jeszcze innym numerem 25141616A.

Od opla omegi. Pytanie, skoro numery są różne, to czy sterowanie jest to samo? Może piny na wtyczce się różnią, aczkolwiek znalazłem coś takiego na innym forum:

http://forum.vectraklub.p...-majster/page-2

Mowa o Twoim tempomacie (Twój numer), pojawia się schemat i wygląda, że jest on taki sam jak to, co podał griba.

Dodatkowo griba wspominał, że jeśli ruszysz i nie użyjesz ani razu hamulca, tempomat się nie załączy. Podobnie, jeśli za dużo razy wciśniesz zwiększ prędkość, wyłącza się.

Ja się zastanawiam, czy może to być brak interakcji z czujnika sprzęgła u griby? Być może u niego trzeba wcisnąć hamulec, ale normalnie wystarczy wcisnąć sprzęgło, żeby zrestartować moduł (tu raczej nie ma możliwości nie wcisnąć przed ruszeniem).

Ps. możesz podać kolor przewodu od czujnika sprzęgła oraz gdzie należy go szukać? Czy też jest w nadkolu?
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-08, 06:24   

Witam ,u mnie nie było czujnika sprzęgła kupiłem na a. i założyłem jest taki sam jak hamulca z dwoma parami styków jedne łącza a drugie rozłączają dopływ prądu gdy pedał jest wciśnięty i trzeba wybrać odpowiednią parę.Zasilanie pociągnołem ze skrzynki bezpieczników .Jest trochę rzeżby z blachą do zamocowania zerknij na mocowanie hamulca.Dzisiaj bede sie męczył dalej i zobaczymy co wyjdzie.
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-08, 07:46   

kjas napisał/a:
u mnie nie było czujnika sprzęgła kupiłem na a. i założyłem jest taki sam jak hamulca


Ok, rozumiem.
Źle zinterpretowałem to, co napisał griba w manualu. Faktycznie była mowa o dołożeniu czujnika.

Żeby zrobić wyłącznik rozłączający, to wystarczy zwykła krańcówka. Trzeba jedynie przyjrzeć się, jak najlepiej by to zamocować, żeby też i zwarcia nie robiła tam gdzieś.
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-08, 16:06   

Fakt mógł by być krańcowy ale solidny na pedale z boku są otwory można spróbować go tam przykręcić a od góry dać blaszkę z odpowiednim dystansem.
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-08, 19:22   

Daj znać jak Ci zadziała. Sam jestem ciekaw, czy inne moduły (wyglądające tak samo) też pasują.
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-08, 20:19   

Niestety na razie nie działa,podłączone wg,instrukcji kolegi griba ,chyba że przewód z czujnika prędkości trzeba jeszcze podpiąć pod masę tak jak jest napisane w nawiasie na schemacie .Nie wiem czy po przekreceniu stacyjki słychać jak pracuje sam tempomat bo u mnie jest cisza ,może jest uszkodzony.Gdyby nasz kolega mógł podpowiedzieć to byłoby łatwiej bo narazie nie chce kupować nastepnego w ciemno.
 
     
griba 

Model Samochodu: Nubira III 1,8 (J200) / Aveo 1,2 SOHC (T200)
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 92
Skąd: Gdynia
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 11/19
 57%
Wysłany: 2014-09-08, 23:29   Odpowiedzi

Przepraszam, rzadko tu zaglądam.

Kjas - przycisk wyłącznika ma cały czas dawać plus. Jak wciskasz rozłącza go.
Pozostałe dwa dają plus po naciśnięciu.

Kolejna sprawa - zamiast wyłącznika sprzęgła możesz na stałe podać na razie plus. Wyłącznik przy sprzęgle rozłącza go.

I jeszcze jedno. Jak już wszystko podłączysz i ruszysz to tempomat nie zadziała jeśli chodź raz nie użyjesz hamulców - musi dostać sygnał plus z wyłącznika stop.

Co do sygnału z VSS to wpinamy się w odpowiedni przewód i tyle. Nie masujemy go!

W razie czego pytajcie - będę starał się pomóc.
_________________
Pozdrawiam,
Griba

Masz problem z Aveo, Lanosem, Nubirą lub Lacetti? Nie za często zaglądam na to forum, ale spróbuję pomóc, jeśli dasz mi znać na PW.
 
     
griba 

Model Samochodu: Nubira III 1,8 (J200) / Aveo 1,2 SOHC (T200)
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 92
Skąd: Gdynia
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 11/19
 57%
  Wysłany: 2014-09-09, 10:37   Jeszcze to...

Widzę, że link z opisem sterowania modułem z pierwszego postu przestał działać.

OPIS DZIAŁANIA

Od góry manetki przyciski - ustal prędkość/przyspiesz, wyłącz, przywróć prędkość/zwolnij.

Np. Jedziesz 100km/h. Wciskasz górny. Tempomat trzyma 100km/h.

Zbliżasz się do miasta. Wciskasz środkowy lub hamulec - tempomat się wyłącza. Jedziesz normalnie na gaz.

Mijasz miasto. Wciskasz dolny. Tempomat wraca do 100km/h.

Jedziesz dalej. Chcesz przyspieszyć. Wciskasz górny. Każde pojedyncze naciśniecie zwiększa prędkość o około 5-7 km/h. Chcesz zwolnić. Wciskasz dolny. Każde naciśniecie zmniejsz prędkość j.w. Przytrzymanie ciągłe zwiększa lub zmniejsz prędkość płynnie dopóki trzymamy przycisk.

Uwaga - jak się cały czas chcę przyspieszać górnym to tempomat się wyłącza - nie wiem czemu tak jest.

Zwykle przyspieszam normalnie i załączam górnym na prędkości, która mi odpowiada.

Uwaga - możesz przy wyprzedzaniu przyspieszać nie wyłączając tempomatu.

*****

Jeszcze mi się przypomniało, ze tempomat zaczyna działać tak od około 55-60 km/h.

Druga sprawa z tym wyłączaniem. Każde naciśnięcie "górnego" przycisku zwiększa prędkość o około 5-7 km/h. I to działa. Natomiast jak się trzyma cały czas przycisk to do jakiegoś momentu tempomat przyspiesza a potem się wyłącza. To chyba jakieś zabezpieczenie, ale nie wiem.
_________________
Pozdrawiam,
Griba

Masz problem z Aveo, Lanosem, Nubirą lub Lacetti? Nie za często zaglądam na to forum, ale spróbuję pomóc, jeśli dasz mi znać na PW.
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-09, 19:21   

Wielkie dzięki za pomoc (co łopatologicznie to łopatologicznie) zmieniłem włącznik i wszystko działa tak jak powinno.O de mnie i myślę że nie tylko wielki plus za podzielenie się pomysłem,ja swego czasu tez myślałem nad tempomatem Vaeco ale zniechęciły mnie trudności w nabyciu i dobrrze.Dodam teraz kilka moich spostrzeżeń z montazu w sedanie sx może komuś się przydadzą.Moduł przymocowałem z przodu za silnikiem jest tam puste miejsce z trzema śrubami wystarczy dorobić płaską blachę i przykręcić (możliwe że w wersji full tam ma być zamontowany).Jezeli ktoś nie chce się wpinać w kable w wiązce nad nadkolem to pod czujnik predkości można podpiąć się w kabinie po lewej stronie od kierowcy na dole po zdjęciu osłony jest duży prostokątne gniazdo c 202 iw prawym górnym rogu jest zielono biały przewód pin63 to ten.Miałem pewne obawy co do osłony silnika ale i tam w piance wygłuszającej jest wyprofilowane miejsce gdzie mieści się regulacja linki tempomatu .Chyba numer serii tempomatu nie ma znaczenia .Zachęcam do założenia, teraz pora na większe testy po których zdam relacje .Pozdrawiam
 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-09, 20:46   

kjas napisał/a:
Zachęcam do założenia, teraz pora na większe testy po których zdam relacje .Pozdrawiam


Super! Dobrze wiedzieć, że inne też działają. Te od omegi akurat są tańsze.

Ja niestety też od razu pomyślałbym o miejscu, które prawdopodobnie wskazałeś (możesz wrzucić fotkę?). Po lewej stronie za przepustnicą?

U mnie zamontowano tam reduktor od gazu, ktoś wcześniej zauważył, jak dobre to miejsce.

Dzisiaj przy okazji przyjrzałem się pedałowi sprzęgła. Wygląda, że jest tam miejsce na czujnik sprzęgła, czy mi się wydaje? Jest tam w tej chwili śrubka, jako, że tylko spojrzałem, to nie wiem, czy to nie jakiś ogranicznik. Aczkolwiek wyglądało, jak idealne miejsce na czujnik sprzęgła. Dodatkowo możesz się podzielić tym, jaki kupiłeś, czy udało Ci się dostać do niego wtyczkę, czy ją dorobiłeś?

Ps. daj znać, co zmienia posiadanie czujnika sprzęgła (np. w stosunku do tego, co opisał griba).
 
     
griba 

Model Samochodu: Nubira III 1,8 (J200) / Aveo 1,2 SOHC (T200)
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Lip 2013
Posty: 92
Skąd: Gdynia
Poziom: 8
HP: 0/159
 0%
MP: 76/76
 100%
EXP: 11/19
 57%
  Wysłany: 2014-09-09, 22:24   Info

Panowie, cieszę się, że mój opis okazał się przydatny. ;)

Poprawiłem nieco informację pod zdjęciami - te schematy, które zamieściłem (przygotowane przez innych) były nie do końca jasne, jeżeli chodzi o sygnały płynące z manetki.

Również czekam na informację na temat tego jak działa wyłącznik przy sprzęgle. Zostawiłem sobie opcję, żeby go zamontować.
_________________
Pozdrawiam,
Griba

Masz problem z Aveo, Lanosem, Nubirą lub Lacetti? Nie za często zaglądam na to forum, ale spróbuję pomóc, jeśli dasz mi znać na PW.
 
     
kjas 

Model Samochodu: Lacetti 1,6+lpg Stag4
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 111
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 9
HP: 0/193
 0%
MP: 92/92
 100%
EXP: 11/20
 55%
Wysłany: 2014-09-10, 06:23   

Tak to tam u mnie na szczęście reduktor upchnieto koło akumulatora.A co do sprzegła ta śruba to ogranicznik pod nią przykręciłem wygiętą blachę z czujnikiem niestety wtyczki nie można dostać ale ja założyłem pojedyńcze konektorki z osłonkami i jest git,co do zdjęć to nie wiem jak je dodać ale się postaram.

 
     
GoLL@B

Model Samochodu: Laczek 1.8/HB/LPG
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 05 Kwi 2011
Posty: 63
Skąd: Dz-n/W-w
Poziom: 6
HP: 0/104
 0%
MP: 49/49
 100%
EXP: 12/14
 85%
Wysłany: 2014-09-11, 20:05   

Dzisiaj przyszła pierwsza część :D Manetka tempomatu z Evandy, wygląda bardzo fajnie. Sprawdziłem piny, powinna pasować do tempomatu z opla. Mamy 2 wyłączniki stykowe + jeden jest stały. Po włączeniu na manetce, będzie płynąć stały plus. Wyłączając plus zniknie.

Wszystko jest bardzo fajnie, ale zaskoczył mnie rozmiar :mrgreen: na zdjęciu wydawała się taka malutka :mrgreen: . Mam nadzieję, że wejdzie w zamierzone miejsce z małą rzeźbą :-|

A to takie cudo:



 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: