Zapraszamy wszystkich nowych i obecnych użytkowników do logowania się na nowe forum
http://forum.chevroletteampoland.com/



Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: C77
2013-02-16, 01:12
Pytanie o wentylator chłodnicy w Cruze 1.4T ??
Autor Wiadomość
Michał Latacz 
Medyk909

Model Samochodu: Cruze SW 2012r. 1.4T
Dołączył: 04 Maj 2014
Posty: 17
Skąd: Kraków
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 7/8
 87%
Wysłany: 2015-02-01, 15:37   

karaf4 napisał/a:
Heyka. Widzę że nie ma ruchu w tym temacie więc wnioskuję że użytkownicy 1.4 turbo rozwiązali problem. U mnie również takowy występuje ale nie jest to wada termostatu jak opisał kolega " Michał Latacz" ponieważ każdy z nas już dawno przegrzał by silnik. Byłem na pierwszym przeglądzie kilka dni temu i naświetliłem temat i Niemiecki serwis Dello podszedł do sprawy dość skrupulatnie. Szczerze byłem przekonany że odeślą mnie bo tu tak jak w Polsce już właściwie nie widać banerów chevroleta. Po sprawdzeniu wszystkiego podpięciu pod kompa zrobieniu skrupulatnej ekspertyzy stwierdzili ze cały układ chłodzenia jest jak najbardziej ok ,termostat również bo na małym obiegu daleko po autostradzie bym nie zajechał, a wina leży po stronie sterownika czy czujnika który go włącza tak jakby robił to na stopień lub dwa za wcześnie w stosunku do otwarcia termostatu. I kiedy termostat się otwiera przy 105 to to wentylator już pracuje bo czujnik go włączył przy ( powiedzmy ) 102 stopniach. Na razie nic mi w aucie nie zrobili ,bo tak naprawdę nie ma to wpływu na użytkowanie , mają ustalić z centralą GM i poinformują mnie pismem co robimy dalej. Tak że czekam, a czy użytkownicy 1.4 T poradzili sobie jakoś z tym ?? ??


Cześć karaf4,
Z tym tematem jeszcze walczyłem chwilę.
U mnie akurat wychodzi na to, że (do kompletu) termostat pracował źle i został wymieniony.
Z wentylatorem byłem jeszcze w dwóch innych ASO Chevroleta.
I tak:

Za każdym razem scenariusz wygląda tak samo:
1. Serwis przeprowadza oględziny i stwierdza, że układ chłodzenia pracuje nieprawidłowo tj. "wentylator chłodnicy pracuje cały czas"
2. Walczą, walczą aż wysyłają pytanie do GM i po tygodniu dialogu z GM spływa informacją, że zachowanie jest prawidłowe.

U mnie wygląda to następująco:
1. Do temperatury ok 100C wentylator włącza się tyko gdy prędkość pojazdu spadnie poniżej 10-20 km/h. Przysłuchaj sie czy tak nie jest u Ciebie.
2. Po osiągnięciu temperatury roboczej tj. 105C wentylator pracuje cały czas nawet przy szybkiej jeździe (nawet pracuje na 2 biegu czy;li dość mocno).

Jestem też w kontakcie z tym tematem z GM, ale finalnie forsowana jest koncepcja, że "algorytm sterowania wentylatorem jest bardzo złożony" oraz, że "skoro wskaźnik temperatury wskazuje prawidłową temperaturę to wszystko jest OK"... :(

W historie o tym, że tak ma być ponieważ wentylator chłodzi turbinę nie wierzę z 2 powodów:

1. W Oplu 1.4T z identycznym (podobno) silnikiem i osprzętem - problem nie występuje
2. Jak ostatnio jechałem zakopianką i wentylator chodził cały czas, trafiłem na duży korek i postanowiłem objechać do Zakopanego przez ościenne wioski. Było dużo podjazdów pod górę "na ogniu" bo śniegu było pełno i ... sterownik na skutek tego, że silnik szedł pod dużym obciążeniem włączył grzałkę w termostacie i uchylił termostat. To jest jak najbardziej prawidłowe działanie tego algorytmu tyle, że... na skutek wlania się ciepłego płynu do chłodnicy i spadku temperatury na którymś z czujników - wentylator wyłączył się! Jechałem a on juz nie pracował. Zaczął z powrotem pracować jak wróciłem na zakopiankę i zacząłem jechać "po równym" z prędkością ok 100 km/h. Czyli reasumując gdyby zadaniem wentylatora było chłodzenie turbiny to raczej nie wyłączyłby się podczas ostrego "grzmocenia" motoru po zaspach. Czyli bullshit?!

Był też taki temat (gdzieś w tym wątku chyba jest), że 1.4T ulegały samozapłonowi z komory silnika w USA. Tezę mam taką, że może GM zmodyfikowało software tak aby po osiągnięciu 105C wentylator cały czas wietrzył komorę silnika. Może wyszło im, że w taki sposób problem załatwiony jest.. :) Może jakieś jednak peryferia tego silnika są inne niż montowane w oplu i one może zawodziły w tych egzemplarzach ze Stanów.... Tak dumam. hehehe

Tak czy inaczej objaw dalej u mnie jest i uważam, że jest to bankowo efekt nieprawidłowego działania jakiegoś komponentu, ale działanie to nie wpływa na chłodzenie silnika tylko powoduje, że wentylator chodzi cały czas a przecież można z tym żyć... :(

Tak czy inaczej bardzo jestem ciekawy co uda Ci się ustalić. Napisz koniecznie co ustaliłeś w tym serwisie i jaką odpowiedź dało GM.
 
     
PB84 

Model Samochodu: Cruze 1.4T Lt HB, Aveo 1.2 16v (T255)
Wiek: 34
Dołączył: 07 Maj 2014
Posty: 10
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2015-04-08, 16:28   

Witam,

Posiadam od roku Cruze'a 1,4T i także zauważyłem problem często pracującego wentylatora chłodnicy. Początkowo myślałem jedynie, że latem po trasie jest to zjawisko normalne, natomiast zimą, że być może termostat nie otwiera dużego obiegu.

Rozgrzebuję temat ponieważ dziś jestem po pierwszym przeglądzie gwarancyjnym (Aso Sosnowiec Środula), zgłosiłem fakt, że wentylator chłodnicy zbyt często się włącza ale wskaźnik temperatury podaje wskazania w normie. Nic im nie sugerowałem itd. Przy odbiorze sami zaproponowali wymianę termostatu, jestem umówiony za tydzień w środę. Jeśli temat nadal kogoś interesuje, mogę dać znać po ok 2-4 tyg jazdy, czy wymiana rozwiązała problem.

Pozdrawiam:)
 
     
PB84 

Model Samochodu: Cruze 1.4T Lt HB, Aveo 1.2 16v (T255)
Wiek: 34
Dołączył: 07 Maj 2014
Posty: 10
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2015-10-25, 21:07   

Witam,

Nie mogę niestety jeszcze wysyłać odp na wiadomości prywatne ale ponieważ dostałem zapytanie odnośnie pracy wentylatora po wymianie termostatu postanowiłem odgrzebać ten wątek. Mam nadzieje, że zainteresowanie zajrzą odnajdą moją odp:)

Tak w moim przypadku po wymianie termostatu wentylator rzadziej się włącza i nie pracuje już zawsze na maksymalnych obrotach jak wcześniej. Jestem już ponad pół roku po wymianie, zobaczymy czy po zimie taki stan rzeczy się utrzyma, mam złe doświadczenia z termostatami w chevroletach (mam 2 auta tej marki i w obu musiałem w 1 roku wymieniać...).

Zauważyłem jedynie że w okresie 'przejściowym' tj takim gdy na dworze jest ok 4-9 stopni wentylator także może pracować na postoju, a np w przypadku wyższych (powyżej 10) lub niższych już nie. Nie wiem czemu tak się dzieje, może wina softu sterującego, może jest tak, że przy niższych temperaturach nieobciążony silnik nie jest chłodzony dużym obiegiem (sporo jeżdżę sam, w mieście, na stosunkowo krótkich dystansach). Wentylator także zawsze będzie miał prawo się włączać gdy pracuje klimatyzacja.

Pozdrawiam:)
 
     
pawelwaw84 
motorniczy


Model Samochodu: Cruze HTB 1,4T RS MY13 + Lacetti HTB 1,4 MY10
Pomógł: 3 razy
Wiek: 35
Dołączył: 31 Maj 2015
Posty: 246
Skąd: Warszawa
Poziom: 14
HP: 4/426
 1%
MP: 203/203
 100%
EXP: 22/33
 66%
Wysłany: 2015-10-26, 10:21   

Mnie zdziwiło tylko jedno, że czasem potrafi się włączyć wentylator na zimnym silniku na postoju bez klimy, ale chwile popracuje i gaśnie. W czasie jazdy go nie słyszę, ale temperatura zarówno na zegarach jak i po podłączeniu ELMa jest prawidłowa i nie ma wahań, więc nie widzę powodu by dociekać. Co do pożarów Cruze w USA, to z tego co kojarzę ktoś tu pisał iż powodem były pokrywy pod silnikiem a nie termostaty. Czasem lepiej unikać ASO, a nie z każdą duperelą jechać, bo jedno naprawią a drugie ułamią przy okazji, źle zamocują itd. i potem dziwnym trafem ciągle coś się sypie.
 
     
sobotaa

Model Samochodu: Cruze Kombi 1.4T
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 72
Skąd: Płock
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 7/16
 43%
Wysłany: 2015-10-26, 20:28   

Dzięki kolego PB84 za odpowiedź ja nie zauważyłem jeszcze powiązania temperatury na zewnątrz z pracą wentylatora.
W weekend testowałem z czujnikiem Elm pod OBD i temperatura oscylowała około 106C i przy postoju wentylator chodził na maksa obserwowałem auto przeszło 5 min i temperatura nie malała. Dotykałem przewód odprowadzający płyn z chłodnicy z lewej strony silnika który był chłodny kontra ten z prawej który był gorący. Sam nie wiem co myśleć nie mam pewności czy faktycznie duży obieg się załącza u mnie a wentylator ma takie obroty że podejrzewam jeszcze trochę takiej pracy i go szlag trafi.
Co do ASO i innych warszatatów to faktycznie boje się również że mogą coś zepsuć dlatego jeszcze nie zgłosiłem odbarwienia wsporników lusterek ale ten wentylator to wołałbym usunąć w ramach gwarancji.
 
     
PB84 

Model Samochodu: Cruze 1.4T Lt HB, Aveo 1.2 16v (T255)
Wiek: 34
Dołączył: 07 Maj 2014
Posty: 10
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2015-10-28, 16:18   

Z tego co wyczytałem o silniku 1.4T to jego temp robocza to ok 105 st, z tolerancją do nawet 115... a więc całkiem sporo. Dlatego jeśli chodzi o wentylator chłodnicy, to początkowo myślałem, że to normalna praca, w końcu wskaźnik temp pokazywał, że wszystko jest w normie, płynu chłodzącego nie ubywało jakoś szczególnie dużo, niemniej dziwiło mnie czemu np przy 3 st włącza się już po przejechaniu kilku km. Do pracy mam ok 8-9 km zależnie od trasy i jeszcze rok temu tuż po osiągnięciu temp roboczej wentylator na postoju mimo chłodu wykręcał się na maksymalne obroty.

Z tego co piszesz może być tak, że termostat zacina się w pozycji półotwartej. Jego praca jest sterowana elektrycznie więc i to może być przyczyną problemów. Pamiętam, że w okolicach marca także sprawdzałem na dotyk temperatury przewodów od chłodnicy i miałem podobne odczucia tj przewód odprowadzający płyn z chłodnicy z lewej strony silnika był zimny, a ten z prawej może nie gorący ale wyraźnie cieplejszy. Zgłosiłem to przy 1 przeglądzie kt wypadał mi w kwietniu i aso samo zaproponowało wymianę termostatu. Od tej pory widzę poprawę. Wentylator i tak włącza się częściej niż w wolnossących benzynach (mam porównanie choćby z własnym aveo i astrą szwagra) ale pracuje rzadziej i na różnych biegach (ma ich 2 albo 3). Wyraźnie potrafi zwolnić gdy temp spada, co przedtem nie miało miejsca. Oprócz tego jeżdżąc po mieście obserwuje także czasem inne samochody i zauważam że coraz więcej z nich 'wyje' wentylatorami czy to fordowskie ecoboosty czy małe tsi w vw, może to taki urok turbo benzyn...
 
     
sobotaa

Model Samochodu: Cruze Kombi 1.4T
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 72
Skąd: Płock
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 7/16
 43%
Wysłany: 2015-10-29, 18:30   

Podziele się swoimi spostrzeżeniami mianowicie dzisiaj odwiedziłem aso w sprawie ciągłego działania wentylatora i co się okazuje serwis około godziny sprawdzał auto i stwierdził że jest wszystko w porządku. Niestety nie byłem przy aucie nie wiem co faktycznie robili.
Po wizycie mogę stwierdzić że wentylator nie załącza się wcale przy temperaturze 105C co miało miejsce wcześniej nawet jak auto się nie porusza.
Wentylator zadział wyłącznie po uruchomieniu nawiewu na szybę czyli ukrytej klimatyzacji tak więc jest ok.
Natomiast jeśli chodzi o przewody doprawadzające płyn chłodniczy do chłodnicy to wciąż ten z prawej jest gorący kontra z lewej ten odprawadzający płyn jest chłodny ?
 
     
PB84 

Model Samochodu: Cruze 1.4T Lt HB, Aveo 1.2 16v (T255)
Wiek: 34
Dołączył: 07 Maj 2014
Posty: 10
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2015-11-03, 09:29   

Pojeździj kilka dni i daj znać czy rzeczywiście jest poprawa. Ja wczoraj wracając po 22 przy temp na zew ok 0 stopni po zajechaniu na parking pod domem zostałem przywitany wyjącym wentylatorem na 2 biegu... :] Nie używałem nawiewu na szybę, jedynie podgrzewania fotela (a to nie powinno mieć raczej żadnego wpływu...). Jeśli do końca roku zimą sprawa będzie się nagminnie powtarzać też chyba pozostanie mi wizyta w aso, ja rozumiem, że silnik pracuje w większych temp ale to chyba lekka przesada... Niby wszystko jest ok, wskaźnik pokazuje prawidłową temp bez nawet milimetra odchyleń niemniej wycie trochę irytuje. Moje podejrzenie pada coraz bardziej na pracę termostatu który za późno otwiera duży obieg, tylko jeżeli tak by było to serwis raczej tego nie zmieni...
 
     
sobotaa

Model Samochodu: Cruze Kombi 1.4T
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 72
Skąd: Płock
Poziom: 7
HP: 0/130
 0%
MP: 62/62
 100%
EXP: 7/16
 43%
Wysłany: 2015-11-08, 14:24   

Po jeżdziłem trochę i dzisiejsze wnioski wyglądąja następująco:
-Dzisiaj auto rozgrzane nie używałem wcale nawiewu na szybę tylko na twarz przez cały czas. Wentylator nie ruszył wcale podczas postoju, przewód doprowadzający płyn do chłodnicy tak gorący że się sparzyłem w palce dotykając go kontra z lewej strony chłodnicy chłodny. Temperatura powietrza 15C.
-Kilka dni temu jazda z nawiewem na szybę dopiero 4 min przed dojazdem nawiew przełączony na twarz wentylator chodził na maksa (nie rozróżniam który to bieg) auto stało 10 min, temperatura na zewnątrz 0C i wentylator się nie wyłączył.

Wnioski wentylator może się zawieszać po użyciu klimatyzacji (nawiewy na szybę) i działać cały czas.
Odnośnie termostatu swoją drogą nie otwiera się na duży obieg bo wtedy przewód z lewej strony chłodnicy też powinien być ciepły. Ale nie wiem jak to sprawdzić czy w interfejsie OP-COM można sprawdzić temperaturę przy głowicy i pod chłodnicą ?
 
     
PB84 

Model Samochodu: Cruze 1.4T Lt HB, Aveo 1.2 16v (T255)
Wiek: 34
Dołączył: 07 Maj 2014
Posty: 10
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2015-11-26, 08:22   

Hmm, ja także mogę potwierdzić wpływ klimy/nawiewu na szybę na dziwną pracę wentylatora. Rzeczywiście sprawia wrażenie jakby potrafił się 'przyciąć' nawet jeśli na zewnątrz jest 0 stopni. Przy braku nawiewu lub wianiem w twarz sytuacja nie występuje lub wentylator włącza się na 1 bieg na dłuższym postoju i wyłącza po przekroczeniu ok 20 km/h (biorę na słuch bo od czasu zmiany opon na zimowe jeżdżę z wyłączonym radiem). Ogólnie włączenie klimatyzacji to niemal pewność, że wentylator będzie pracował do momentu zgaszenia silnika (nie testowałem po wyłączeniu klimy/nawiewu na szybę na trasie w zimę kiedy pęd powietrza powinien schłodzić silnik).
W moim przypadku w ostatnich dniach najczęściej jest tak, że wentylator włącza mi się już jak zaparkuję u celu podróży i pracuje póki nie zgaszę silnika ale potrafi zwolnić obroty po jakimś czasie (zarówno jeśli przykręcę temperaturę np z pozycji 3/4 do początkowej jak i bez ruszania pokrętła), wcześniej jeśli nawet się włączy to tylko jeśli prędkość spadnie poniżej 18-20 km/h.

Jeśli chodzi o sczytanie temperatury z obu czujników to wiem, że można to zrobić w ASO, a jak samemu to niestety nie mam pojęcia.
 
     
pawelwaw84 
motorniczy


Model Samochodu: Cruze HTB 1,4T RS MY13 + Lacetti HTB 1,4 MY10
Pomógł: 3 razy
Wiek: 35
Dołączył: 31 Maj 2015
Posty: 246
Skąd: Warszawa
Poziom: 14
HP: 4/426
 1%
MP: 203/203
 100%
EXP: 22/33
 66%
Wysłany: 2015-11-26, 11:27   

W menu auta sa takie 2 osobne funkcje: automatyczne odszranianie tylnej szyby i ukryte odparowanie przedniej. Na jakiej zasadzie to dziala? Moze to ma zwiazek z tym ze po kazdym przekreceniu nawiewu klima sama sie wlacza wraz z wentylatorem? W trybie auto klimy czesto nawiew na szybe sie wlacza zwlaszcza w pierwszej fazie po odpaleniu.
 
     
PB84 

Model Samochodu: Cruze 1.4T Lt HB, Aveo 1.2 16v (T255)
Wiek: 34
Dołączył: 07 Maj 2014
Posty: 10
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2015-11-26, 11:45   

Co prawda nie mam automatycznej klimatyzacji ale to ma najprawdopodobniej związek z tym, że klima włącza się niezależnie od pozycji przycisku po wybraniu kierunku nawiewu na szybę lub na dół+szyba. 'Ficzer' znany z Aveot250 (i nie tylko) powraca w Cruze;) Tam dodatkowo po przekręceniu nawiewu zapalała się lampka przy guziku AC, w Cruze nic się nie pali ale klima mimo wszystko pracuje. Tryb Auto pewnie sam steruje nawiewem by jak najszybciej odszronić/odparować przód (jeśli dobrze kojarzę w instrukcji nawet nazwali to chyba funkcją defrost:) ).
 
     
pawelwaw84 
motorniczy


Model Samochodu: Cruze HTB 1,4T RS MY13 + Lacetti HTB 1,4 MY10
Pomógł: 3 razy
Wiek: 35
Dołączył: 31 Maj 2015
Posty: 246
Skąd: Warszawa
Poziom: 14
HP: 4/426
 1%
MP: 203/203
 100%
EXP: 22/33
 66%
Wysłany: 2015-11-26, 16:49   

Konkretnie nazywa się to tak i opisane jest następująco:
1. Automatyczne odparowanie: Wspomaganie usuwania zaparowania przedniej szyby poprzez automatyczne wybranie wymaganych ustawień i włączenie trybu klimatyzacji automatycznej.
2. Automatyczne odparowanie tylnej szyby: Automatyczne włączanie ogrzewania tylnej szyby.

...jak dla mnie bełkot, który nic nie mówi. Kiedy ta szyba tylna będzie podgrzewana czy na podstawie jakichś parametrów (np. czujnika temp. zewnętrznej) czy grzeje losowo co ileś czasu nawet w lato?
Na temat pierwszego to już w ogóle nie rozumiem nic. Co jakiś czas zmienia samo na tryb auto, włącza klime i dmucha na szybe? Na jaki czas się to włącza, kiedy się to włącza, o co cho... :-?
 
     
PB84 

Model Samochodu: Cruze 1.4T Lt HB, Aveo 1.2 16v (T255)
Wiek: 34
Dołączył: 07 Maj 2014
Posty: 10
Skąd: Sosnowiec
Poziom: 2
HP: 0/30
 0%
MP: 14/14
 100%
EXP: 0/8
 0%
Wysłany: 2015-12-02, 00:04   

Ponieważ w ostatnich dniach na nowo 'przyjaźnię' się z dźwiękiem wentylatora chłodnicy (co ciekawe teraz gdy temp waha się między 7-0 st rozkręca się codziennie, latem dużo rzadziej) i jakoś nie chce mi się wierzyć, że termostat, który wymienili mi na 1 przeglądzie gwarancyjnym w kwietniu nie był w stanie przeżyć pół roku, postanowiłem poszperać w internecie w tym temacie i oto co znalazłem.

Na zagranicznym forum coś takiego:

(...) I've had a mild aftermarket tune on the car since ~3000 miles. Part of the tune involves lowering the thermostat's setting in the PCM to 200*F.

(...) I've read about Trifecta tuning etc...it amazes me that aftermarket companies can fix what GM can't?
Did GM set the T-stat temp so high for 'economy' reasons?

(...) More for emissions reasons. IIRC higher cylinder temperatures make gasoline combust more cleanly. The Cruze will let the engine run cooler to make more power when climbing a hill, or when sustained higher output is called for. IIRC it goes from 220*F to 200*F.


(...)

Przy małym obciążeniu silnika termostat jest podgrzewany elektrycznie dzięki czemu otwiera się przy wyższej temperaturze.

(...)

Natrafiłem także na coś ala manual (quasi)serwisowy i tam opis całego układu chłodzenia:

Układ chłodzenia

Zadaniem układów chłodzenia jest utrzymanie efektywnej temperatury roboczej silnika na wszystkich prędkościach obrotowych oraz we wszystkich warunkach eksploatacyjnych. Układ chłodzenia jest skonstruowany tak, aby odbierać około jednej-trzeciej ciepła generowanego w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy ciecz chłodząca jest zimna, jej przepływ do chłodnicy będzie odcięty, aż do otwarcia termostatu. Umożliwia to szybkie nagrzanie silnika. Zobacz następującą ilustrację odnośnie do elementów składowych w układzie oraz podstawowych ścieżek przepływu cieczy chłodzącej (...)

Termostat stanowi stałą część obudowy termostatu (1). Termostat steruje przepływem cieczy chłodzącej. Jest to urządzenie elektroniczne sterowane siatkowo z pastylką woskową. Po wpływem temperatury cieczy chłodzącej i/lub przepływu prądu, pastylka woskowa ulega stopieniu, co powoduje otwarcie termostatu. Umożliwia to przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnicę. Elektroniczne ogrzewanie termostatu jest sterowane przez moduł sterujący silnika. Termostat zaczyna się otwierać przy 0V w temperaturze 105°C (221°F) i przy 12V w temperaturze 80°C (176°F). Pełne otwarcie następuje przy 120°C (248°F). To, czy otwarcie termostatu zostanie wsparte elektronicznie ogrzewaniem lub nie, zależy od warunków obciążenia, które są zdefiniowane jako parametry w siatce. (...)

Wentylator chłodzący jest zamontowany za chłodnicą w komorze silnika. Wentylator chłodzenia silnika jest napędzany energią elektryczną. Wentylator chłodzący pobiera powietrze przez chłodnicę w celu poprawienia wymiany ciepła między cieczą chłodzącą a atmosferą. W miarę wirowania łopatek wentylatora, zwiększają one przepływ powietrza przez rdzeń chłodnicy i poprzez skraplacz w pojazdach wyposażony w układ klimatyzacji. Wspomaga to przyspieszanie chłodzenia gdy pojazd jest nieruchomy, lub porusza się z niską prędkością.

źródło: http://www.autocats.ws/ma...70.PL.html#4711

http://www.autocats.ws/ma...tart_Cruze.html -> w spisie treści: Opis i działanie układu chłodzenia — 1.4L LDD i LUJ

Nie jestem wybitnie techniczny ale wstępnie nasuwają mi się następujące wnioski:

- Pomijając wybitne przypadki awarii termostatu, wychodzi na to, że układ chłodzenia jest celowo zestrojony tak, by termostat otwierał się jak najpóźniej (rzekomo w grę wchodzi tu 'czystość' spalin...). Silnik ma temp roboczą ok 105 stopni, jeżeli w tym momencie dopiero termostat zaczyna się otwierać, a wentylator jest tak zaprogramowany w module sterującym żeby pracował nieprzerwanie przy temp 105-106 stopni to zaistniała sytuacja nigdy się nie zmieni, poza przypadkami dużego obciążenia silnika... (ewentualnie ja to całkowicie źle rozumiem)
- jak wyczytałem wcześniej w tym wątku, w astrach z silnikiem A14NET (czyli nasz LUJ) problem wentylatora nie występuje -> tego niestety nie udało mi się w żaden sposób potwierdzić, nie znalazłem jednoznacznych informacji, niemniej jeśli tak jest to wniosek nasuwa się jeden - musi być tam ustawiony niższy próg otwarcia się termostatu (strzelam że otwiera się 10-20 °F wcześniej?)
- idąc dalej tym tropem wydaje mi się, że jedynym rozwiązaniem problemu często/ciągle pracującego wentylatora jest (poza kontrolą sprawności termostatu), przeprogramowanie ECM tak by pozwalał na otwarcie termostatu o ok 10 st (20 °F) wcześniej. Pytanie tylko czy jakiekolwiek ASO się tego podejmie? Jeśli nie to być może jedyną alternatywą będzie jakaś forma chiptuningu...

Czy ktoś na forum orientuje się w ogóle czy ASO jest w stanie dokonać jakichkolwiek zmian w ECM? (osobiście mam spore wątpliwości na nie, w ASO mogą być nie kumaci w tym temacie i/lub nie będą mogli tego zmienić bo REGULACJE, UNIA, EURO 5 itp...). Jeśli chodzi o tuning powerboxami to mam mieszane uczucia, niby są tam ponoć korzyści w ramach poprawionego spalania, responsywności gazu, przyrostu mocy i momentu ale liczba zalet równa się niemalże liczbie wad (większe zużycie podzespołów, opon, konieczność częstszych wymian filtra powietrza itd.), za granicą w US są zadowoleni, na pl forach nie znalazłem za bardzo opinii osób, kt zdecydowały się chip tuningować Cruze'a 1.4T. Do tego dochodzi kwestia znajomości tego silnika przez tunerów i dopasowanie chipa pod kątem progów temperatur otwierania termostatu...

Na koniec kilka informacji o samym silniku (z for oplowskich niemniej są to te same silniki, różnią się tylko kodem):

Kod silnika: A14NET (LUJ) - turbodoładowana jednostka o poj. 1364 cm3. Turbosprężarka w tym silniku jest zintegrowana z kolektorem wydechowym i chłodzona cieczą. Osiąga 240tyś obr/min. Sprężone w niej powietrze zostaje ochłodzone w intercoolerze co zwiększa jego gęstość i poprawia napełnianie cylindrów. Żeliwny kadłub jest dodatkowo wzmocniony zintegrowanymi, w jeden element, pokrywami łożysk głównych. W celu poprawy odprowadzenia ciepła zastosowano natrysk oleju na denka tłoków, chłodnicę oleju i drążone zawory wydechowe wypełnione sodem.
Silnik posiada zmienne fazy rozrządu umożliwiające zmianę kąta otwarcia zaworów ssących do 60o i wydechowych do 45o. Zwiększa to elastyczność jednostki napędowej i - dzięki regulacji czasu współotwarcia zaworów ssących i wydechowych - umożliwia rezygnację z zaworu recyrkulacji spalin. Napęd wałków rozrządu zrealizowano za pomocą łańcucha. Zastosowano również hydrauliczną kompensację luzów zaworowych.
Osłona łańcucha rozrządu wykonana została ze stopu aluminium i zawiera w sobie pompę oleju o zmiennym wydatku i pompę cieczy chłodzącej napędzaną paskiem wieloklinowym.
Układ chłodzenia zawiera elektrycznie sterowany termostat znany z Astry H. Przy małym obciążeniu silnika termostat jest podgrzewany elektrycznie dzięki czemu otwiera się przy wyższej temperaturze.
Tak jak wszystkie silniki benzynowe w tym modelu również zastosowano elektrycznie sterowaną przepustnicę i zrezygnowano z przewodów zapłonowych. Ich funkcję spełnia moduł zapłonowy umieszczony bezpośrednio na świecach.
Za turbosprężarką umieszczono katalizator wyposażony w dwie sondy lambda.
W celu zminimalizowania drgań przenoszonych na układ napędowy zamontowano dwumasowe koło zamachowe.
Moc maks. 103 kW (140 KM)/4900-6000 obr/min.
Moment maks. 200 Nm/1850-4900 obr/min.

PS do pawelwaw84, Nie zagłębiałem się wybitnie w temacie automatycznej klimy i auto odszraniania ale być może coś ciekawego w tym temacie wyczytasz pod:
http://www.autocats.ws/ma...35.PL.html#4711

lub innych podrozdziałach z linku głównego jaki podałem wyżej w poście.
 
     
dziechu 
dziechu

Model Samochodu: Cruze 1.4T
Dołączył: 08 Lut 2016
Posty: 5
Skąd: Wrocław
Poziom: 1
HP: 0/18
 0%
MP: 8/8
 100%
EXP: 4/9
 44%
Wysłany: 2016-02-18, 19:57   

Witam wszystkich!

Historia z wentylatorem u mnie jest identyczna. Pytanie mam jedno - czy jest ostateczna diagnoza, czy jedyne co mamy to przypuszczenia? Termostat?

Auto kupiłem tydzień temu więc się go dopiero uczę :)

Podziękował za wszelkie komentarze.
Pozdrawiam!
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do: