Przesunięty przez: C77 2014-07-30, 08:10 |
Wymiana oleju w skrzyni biegów w Cruze 1.6 i 1.8 |
Autor |
Wiadomość |
C77
Ex-Wódz Org

Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 4978 Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
|
Wysłany: 2016-02-25, 12:54 Wymiana oleju w skrzyni biegów Orlando, Cruze, Aveo, Trax
|
|
|
Ok Pany! jedziemy z koksem!!
tzn. z wymianą oleju skrzyni biegów w Cruze
(a także w Orlando, Trax, Aveo itp.)
Będzie nam potrzebne:
2 litry syntetycznego oleju przekładniowego opisanej na wcześniejszej stronie klasy
SAE - 75W90, może być Mobil lub Motul, ew. Liqui Moly
[zalanie skrzyni biegów każdym z tych powyższych olejów
powoduje wzrost kultury pracy skrzyni biegów w stosunku do oleju fabrycznego GM
(patrz temat "problemy ze skrzynią biegów ")]
Uszczelka dolnej pokrywy skrzyni biegów GM 96829393
klucz płaski 17, klucz nasadkowy 12
lejek z wężykiem
Aby wzmocnić głoszone przez GM w instrukcji obsługi tezy
iż manualna skrzynia biegów w Cruze nie wymaga okresowej wymiany starego oleju,
skrzynia biegów w Cruze nie posiada korka zlewowego.
Oznacza to że jedyna możliwość spuszczenia zużytego oleju przekładniowego ze skrzyni prowadzi poprzez odkręcenie jej dolnej pokrywy.
Dolna pokrywa trzyma się na 11 śrubach.
W pierwszej kolejności odkręcamy nasadką 12 tylko kilka z nich,
co wystarcza aby stary olej zaczął wyciekać.
Czekamy aż przestanie olej przestanie płynąć, odkręcamy resztę śrub, ściągamy osłonę, porządnie czyścimy .
W tym samym czasie resztki starego oleju wykapują z wnętrza skrzyni:
Na dobrze oczyszczoną, odtłuszczoną i suchą osłonę zakładamy nową uszczelkę,
(bez żadnego dodatkowego smarowania klejem czy silikonami) i skręcamy z powrotem
z momentem dokręcenia śrub 30 NM
http://forum.chevrolet.or...r=asc&start=105
Nowy olej zalewamy poprzez otwór znajdujący się na górze skrzyni.
Za korek wlewowy posłuży nam odpowietrznik skrzyni biegów, wygląda tak:

Od góry ma on plastikowy kapsel [kapturek] który można, ale wcale nie trzeba ściągać przed wykręcaniem (zawsze istnieje ryzyko jego urwania).
Można dojść kluczem bez ściągania kapturka. Potrzebny jest klucz płaski 17,
jedno przekręcenie kluczem i dalej już można odkręcać dłonią.
Po odkręceniu w otwór wkładamy wężyk i przez lejek powoli wlewamy 2 litry świeżego oleju.

BTW. Kontrolnego otworu nie ma sensu w ogóle ruszać bo wiadomo że wchodzą 2 litry.
Jeśli taka ilość oleju nie chce od razu wejść w skrzynię to zakręcamy, robimy rundę, wrzucamy wsteczny i dolewamy resztę oleju.
Odpowietrznik przykręcamy ręcznie aby go nie uszkodzić.
[Edycja - dodano moment dokręcenia śrub dolnej pokrywy skrzyni] |
_________________
Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator... |
Ostatnio zmieniony przez C77 2016-06-27, 11:17, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
krecik
Model Samochodu: cruze
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Lip 2013 Posty: 259 Skąd: katowice
Poziom: 15
|
Wysłany: 2016-02-25, 16:09
|
|
|
a czy dodatek do oleju starego by pomógł w pracy skrzyni |
|
|
|
 |
pool80
Model Samochodu: Cruze 4d LT 1.8 mt5 KL7 BRC24.11
Pomógł: 13 razy Dołączył: 11 Cze 2014 Posty: 474 Skąd: polska
Poziom: 20
|
Wysłany: 2016-02-25, 19:55
|
|
|
moim zdaniem bez sensu, lepiej olej wymienić. A tak apropo. Jakieś odczucia po wymianie oleju? mam 65k km i zastanawiam się czy przy takim przebiegu ruszać olej. Pracuje skrzynia b/u. |
|
|
|
 |
C77
Ex-Wódz Org

Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 4978 Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
|
Wysłany: 2016-02-25, 22:52
|
|
|
pool80, uwierz mi nie chciałbyś zobaczyć tego oleju po 65k,
nawet po 50k byś nie chciał |
_________________
Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator... |
|
|
|
 |
pool80
Model Samochodu: Cruze 4d LT 1.8 mt5 KL7 BRC24.11
Pomógł: 13 razy Dołączył: 11 Cze 2014 Posty: 474 Skąd: polska
Poziom: 20
|
Wysłany: 2016-02-25, 23:04
|
|
|
To.bede się decydował przy kontroli hamulców, może już niedługo. Pozdrawiam |
|
|
|
 |
pablo1
Model Samochodu: Cruze 5d Lt 1.6 91 kw lpg
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2012 Posty: 151 Skąd: tarnów
Poziom: 11
|
Wysłany: 2016-02-25, 23:45
|
|
|
Tak się zastanawiam. Czy nie można by było oleju w skrzyni zmienić poprzez ten otwór przez który będziemy wlewać nowy olej.
Duża strzykawka z weżykiem i wyciągamy wszystko do strzykawki ? |
|
|
|
 |
C77
Ex-Wódz Org

Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 4978 Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
|
Wysłany: 2016-02-25, 23:57
|
|
|
pablo1
wszystkiego w taki sposób raczej nie da się wyciągnąć,
nawet korzystając z drugiego otworu do sprawdzenia poziomu oleju.
Oczywiście przy zmianie oleju możesz spróbować takiej "ekologicznej" metody,
napisz ile udało się Tobie tą drogą odessać starego oleju, pamiętając że jest ok 2 l.
Z drugiej strony może być trudno odessać coś takiego
 |
_________________
Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator... |
|
|
|
 |
krecik
Model Samochodu: cruze
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Lip 2013 Posty: 259 Skąd: katowice
Poziom: 15
|
Wysłany: 2016-02-26, 21:31
|
|
|
i co lepiej działa skrzynia |
|
|
|
 |
pablo1
Model Samochodu: Cruze 5d Lt 1.6 91 kw lpg
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2012 Posty: 151 Skąd: tarnów
Poziom: 11
|
Wysłany: 2016-02-26, 23:34
|
|
|
No może być problem z usunięciem całego oleju strzykawka z weżykiem. W sumie tego czegoś co kiedyś było olejem. Mam nadzieje ze jakoś z tym olejem do lata wytrzymam i się go zmieni. Pozdrawiam |
|
|
|
 |
C77
Ex-Wódz Org

Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 4978 Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
|
Wysłany: 2016-02-27, 12:59
|
|
|
pablo1, fotka zużytego oleju przekładniowego powyżej to olej GM po 47 tyś, zlany z prywatnego Cruzaka.
Natomiast na trzeciej fotce w moim opisie wymiany oleju,
widać ściekający ze skrzyni olej Mobil po ponad 50 tyś km w taksówce.
Jest różnica? |
_________________
Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator... |
|
|
|
 |
pablo1
Model Samochodu: Cruze 5d Lt 1.6 91 kw lpg
Pomógł: 4 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2012 Posty: 151 Skąd: tarnów
Poziom: 11
|
Wysłany: 2016-02-28, 23:58
|
|
|
Różnica jest między olejami. Masakra jakaś. Ciekaw jestem ile skrzynia pociągnie na tym oleju. Według GM olej nie wymaga wymiany. Bo po co zawsze można skrzynie nowa kupic he he. |
|
|
|
 |
endriu333
Model Samochodu: Chevrolet Cruze 1.8 LTZ+Premium LPG OMEGAS
Pomógł: 43 razy Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 846 Skąd: Warszawa
Poziom: 26
|
Wysłany: 2016-02-29, 11:11
|
|
|
C77 no to dołożyłeś mi kolejną czynność przy nieuchronnie zbliżającym się "dużym" wiosennym przeglądzie (mam już do zrobienia olej/filtr, filtr kabinowy+ powietrza, usunięcie sitek solenoid, wymiana świec, odgrzybienie klimatyzacji, filtr gazowy fazy lotnej + płynnej no i olej w skrzyni), a powiedz mi masz jakieś doświadczenie(informacje) który z powyższych olei najlepiej sprawuje się w naszych skrzyniach? cena nie gra roli ( ja nawet myślę i oleju millers-przekładniowym.... ai ostatnia sprawa - tak głośno myślę jak jest wymiana sprzęgła to przy rozpięciu zawieszenie "automatycznie" nie tracimy oleju poprzez przegub i nie trzeba go wtedy też zmienić/uzupełnić? |
|
|
|
 |
C77
Ex-Wódz Org

Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 4978 Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
|
Wysłany: 2016-02-29, 12:03
|
|
|
endriu333 największa i najbardziej odczuwalna różnica w pracy skrzyni jest po przejściu z oleju GM
na inny olej Mobil, Motul czy LM (byle nie Castrol bo to olej GM).
Później w wymianach między nimi już różnicy się tak nie odczuwa.
Niestety GM nie byłoby sobą gdyby nie tylko nie zaoszczędziło
na jakości oleju w skrzyni W Cruze ale również na synchronizatorach.
Ponoć są one wykonane z metalu który negatywnie reaguje z dodatkami zawartymi w olejach klasy GL5.
Były już notowane przypadki ich degradacji i awarii tylko z tego powodu.
Oleje klasy GL4/GL5 również zawierają te dodatki.
Żeby tego uniknąć należałoby stosować oleje klasy GL4 bez żadnych plusów (GL4+).
Problem w tym, że trudno znaleźć syntetyk 75W-90 w klasie tylko GL4, bo w tej klasie występują najczęściej 80-90W lub 80W mineralne,
lub częściowo mineralne (z dodatkiem syntetyku).
Wtedy trzeba wybierać między ochroną skrzyni (75W-90 fully syntetic GL4/5)
czy ochroną synchronizatorów (80-90W GL4).
Do tego też dochodzi kwestia indeksu lepkości danego oleju w kontekście działania naszej skrzyni biegów (oporów).
GM próbowało go zmniejszyć zalewając oleje 70W! (o obniżonej lepkości)
od rocznika 2012 - co miało na celu poprawę ekonomiki spalania auta
(mniejsze opory w skrzyni),
ale pociągnęło za sobą spadek kultury pracy skrzyń i awarie w skrzyniach w Cruze,
bo indeks lepkości był zbyt niski, a jakościowo ten olej (ACdelco) był jeszcze większym G niż wcześniejszy.
Cóż tak się kończą eksperymenty "inżynierów" GM na żywej cruzakowej tkance |
_________________
Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator... |
|
|
|
 |
krecik
Model Samochodu: cruze
Pomógł: 1 raz Dołączył: 28 Lip 2013 Posty: 259 Skąd: katowice
Poziom: 15
|
Wysłany: 2016-02-29, 12:34
|
|
|
mam 20tys przejechane czy warto wymienić a co ile wymieniac ? |
|
|
|
 |
C77
Ex-Wódz Org

Model Samochodu: Cruze 1,8 LS+ MY2010
Pomógł: 219 razy Wiek: 38 Dołączył: 19 Lis 2010 Posty: 4978 Skąd: Wolne Miasto Poznań
Poziom: 51
|
Wysłany: 2016-02-29, 19:28
|
|
|
endriu333 napisał/a: | ja nawet myślę i oleju millers-przekładniowym.... |
Niestety nic z tego,
nie dobierzesz z tej marki przekładniowego oleju syntetycznego,
o klasie lepkości SAE 75W-85 lub 75W-90 z klasyfikacją jakościową API tylko GL4...
Widać Millers nie bawi się w produkcję takiego szitu,
wychodząc z założenia, że obecny standard jakościowy dla przekładniowych syntetyków to GL4/GL5, GL5
(lepsza jakość i dwa razy więcej dodatków uszlachetniających w porównaniu do GL4)
a jeśli ktoś chce wciąż tylko GL4 to będzie to stara skrzynia więc półsyntetyk musi mu wystarczyć,
albo nawet olej mineralny... Ta sama sytuacja jest w Motulu. |
_________________
Я на Драйве2
International Cruze Forum Moderator... |
|
|
|
 |
|