To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Chevrolet
Pozwól się uwieźć

Mechanika - Wymiana oleju w skrzyni biegów w Cruze 1.6 i 1.8

C77 - 2016-02-25, 12:54
Temat postu: Wymiana oleju w skrzyni biegów Orlando, Cruze, Aveo, Trax
Ok Pany! jedziemy z koksem!! 8-)

tzn. z wymianą oleju skrzyni biegów w Cruze

(a także w Orlando, Trax, Aveo itp.)



Będzie nam potrzebne:

:arrow: 2 litry syntetycznego oleju przekładniowego opisanej na wcześniejszej stronie klasy
SAE - 75W90, może być Mobil lub Motul, ew. Liqui Moly
[zalanie skrzyni biegów każdym z tych powyższych olejów
powoduje wzrost kultury pracy skrzyni biegów w stosunku do oleju fabrycznego GM
(patrz temat "problemy ze skrzynią biegów ")]

:arrow: Uszczelka dolnej pokrywy skrzyni biegów GM 96829393



:arrow: klucz płaski 17, klucz nasadkowy 12
:arrow: lejek z wężykiem

Aby wzmocnić głoszone przez GM w instrukcji obsługi tezy
iż manualna skrzynia biegów w Cruze nie wymaga okresowej wymiany starego oleju,
skrzynia biegów w Cruze nie posiada korka zlewowego.

Oznacza to że jedyna możliwość spuszczenia zużytego oleju przekładniowego ze skrzyni prowadzi poprzez odkręcenie jej dolnej pokrywy.

Dolna pokrywa trzyma się na 11 śrubach.
W pierwszej kolejności odkręcamy nasadką 12 tylko kilka z nich,
co wystarcza aby stary olej zaczął wyciekać.



Czekamy aż przestanie olej przestanie płynąć, odkręcamy resztę śrub, ściągamy osłonę, porządnie czyścimy .
W tym samym czasie resztki starego oleju wykapują z wnętrza skrzyni:



Na dobrze oczyszczoną, odtłuszczoną i suchą osłonę zakładamy nową uszczelkę,
(bez żadnego dodatkowego smarowania klejem czy silikonami) i skręcamy z powrotem
z momentem dokręcenia śrub 30 NM
http://forum.chevrolet.or...r=asc&start=105



Nowy olej zalewamy poprzez otwór znajdujący się na górze skrzyni.
Za korek wlewowy posłuży nam odpowietrznik skrzyni biegów, wygląda tak:



Od góry ma on plastikowy kapsel [kapturek] który można, ale wcale nie trzeba ściągać przed wykręcaniem (zawsze istnieje ryzyko jego urwania).
Można dojść kluczem bez ściągania kapturka. Potrzebny jest klucz płaski 17,
jedno przekręcenie kluczem i dalej już można odkręcać dłonią.
Po odkręceniu w otwór wkładamy wężyk i przez lejek powoli wlewamy 2 litry świeżego oleju.




BTW. Kontrolnego otworu nie ma sensu w ogóle ruszać bo wiadomo że wchodzą 2 litry.
Jeśli taka ilość oleju nie chce od razu wejść w skrzynię to zakręcamy, robimy rundę, wrzucamy wsteczny i dolewamy resztę oleju.
Odpowietrznik przykręcamy ręcznie aby go nie uszkodzić.

[Edycja - dodano moment dokręcenia śrub dolnej pokrywy skrzyni]

krecik - 2016-02-25, 16:09

a czy dodatek do oleju starego by pomógł w pracy skrzyni
pool80 - 2016-02-25, 19:55

moim zdaniem bez sensu, lepiej olej wymienić. A tak apropo. Jakieś odczucia po wymianie oleju? mam 65k km i zastanawiam się czy przy takim przebiegu ruszać olej. Pracuje skrzynia b/u.
C77 - 2016-02-25, 22:52

pool80, uwierz mi nie chciałbyś zobaczyć tego oleju po 65k,
nawet po 50k byś nie chciał :-)

pool80 - 2016-02-25, 23:04

To.bede się decydował przy kontroli hamulców, może już niedługo. Pozdrawiam
pablo1 - 2016-02-25, 23:45

Tak się zastanawiam. Czy nie można by było oleju w skrzyni zmienić poprzez ten otwór przez który będziemy wlewać nowy olej.
Duża strzykawka z weżykiem i wyciągamy wszystko do strzykawki ?

C77 - 2016-02-25, 23:57

pablo1 :smile:
wszystkiego w taki sposób raczej nie da się wyciągnąć,
nawet korzystając z drugiego otworu do sprawdzenia poziomu oleju.

Oczywiście przy zmianie oleju możesz spróbować takiej "ekologicznej" metody,
napisz ile udało się Tobie tą drogą odessać starego oleju, pamiętając że jest ok 2 l.

Z drugiej strony może być trudno odessać coś takiego ;-)


krecik - 2016-02-26, 21:31

i co lepiej działa skrzynia
pablo1 - 2016-02-26, 23:34

No może być problem z usunięciem całego oleju strzykawka z weżykiem. W sumie tego czegoś co kiedyś było olejem. Mam nadzieje ze jakoś z tym olejem do lata wytrzymam i się go zmieni. Pozdrawiam
C77 - 2016-02-27, 12:59

pablo1, fotka zużytego oleju przekładniowego powyżej to olej GM po 47 tyś, zlany z prywatnego Cruzaka.

Natomiast na trzeciej fotce w moim opisie wymiany oleju,
widać ściekający ze skrzyni olej Mobil po ponad 50 tyś km w taksówce.
Jest różnica?

pablo1 - 2016-02-28, 23:58

Różnica jest między olejami. Masakra jakaś. Ciekaw jestem ile skrzynia pociągnie na tym oleju. Według GM olej nie wymaga wymiany. Bo po co zawsze można skrzynie nowa kupic he he.
endriu333 - 2016-02-29, 11:11

C77 no to dołożyłeś mi kolejną czynność przy nieuchronnie zbliżającym się "dużym" wiosennym przeglądzie :) (mam już do zrobienia olej/filtr, filtr kabinowy+ powietrza, usunięcie sitek solenoid, wymiana świec, odgrzybienie klimatyzacji, filtr gazowy fazy lotnej + płynnej no i olej w skrzyni), a powiedz mi masz jakieś doświadczenie(informacje) który z powyższych olei najlepiej sprawuje się w naszych skrzyniach? cena nie gra roli ( ja nawet myślę i oleju millers-przekładniowym.... ai ostatnia sprawa - tak głośno myślę jak jest wymiana sprzęgła to przy rozpięciu zawieszenie "automatycznie" nie tracimy oleju poprzez przegub i nie trzeba go wtedy też zmienić/uzupełnić?
C77 - 2016-02-29, 12:03

endriu333 największa i najbardziej odczuwalna różnica w pracy skrzyni jest po przejściu z oleju GM
na inny olej Mobil, Motul czy LM (byle nie Castrol bo to olej GM).
Później w wymianach między nimi już różnicy się tak nie odczuwa.

Niestety GM nie byłoby sobą gdyby nie tylko nie zaoszczędziło
na jakości oleju w skrzyni W Cruze ale również na synchronizatorach.
Ponoć są one wykonane z metalu który negatywnie reaguje z dodatkami zawartymi w olejach klasy GL5.
Były już notowane przypadki ich degradacji i awarii tylko z tego powodu.
Oleje klasy GL4/GL5 również zawierają te dodatki.
Żeby tego uniknąć należałoby stosować oleje klasy GL4 bez żadnych plusów (GL4+).
Problem w tym, że trudno znaleźć syntetyk 75W-90 w klasie tylko GL4, bo w tej klasie występują najczęściej 80-90W lub 80W mineralne,
lub częściowo mineralne (z dodatkiem syntetyku).
Wtedy trzeba wybierać między ochroną skrzyni (75W-90 fully syntetic GL4/5)
czy ochroną synchronizatorów (80-90W GL4).

Do tego też dochodzi kwestia indeksu lepkości danego oleju w kontekście działania naszej skrzyni biegów (oporów).
GM próbowało go zmniejszyć zalewając oleje 70W! (o obniżonej lepkości)
od rocznika 2012 - co miało na celu poprawę ekonomiki spalania auta
(mniejsze opory w skrzyni),
ale pociągnęło za sobą spadek kultury pracy skrzyń i awarie w skrzyniach w Cruze,
bo indeks lepkości był zbyt niski, a jakościowo ten olej (ACdelco) był jeszcze większym G niż wcześniejszy.
Cóż tak się kończą eksperymenty "inżynierów" GM na żywej cruzakowej tkance :-)

krecik - 2016-02-29, 12:34

mam 20tys przejechane czy warto wymienić a co ile wymieniac ?
C77 - 2016-02-29, 19:28

endriu333 napisał/a:
ja nawet myślę i oleju millers-przekładniowym....


Niestety nic z tego,
nie dobierzesz z tej marki przekładniowego oleju syntetycznego,
o klasie lepkości SAE 75W-85 lub 75W-90 z klasyfikacją jakościową API tylko GL4...
Widać Millers nie bawi się w produkcję takiego szitu,
wychodząc z założenia, że obecny standard jakościowy dla przekładniowych syntetyków to GL4/GL5, GL5
(lepsza jakość i dwa razy więcej dodatków uszlachetniających w porównaniu do GL4)
a jeśli ktoś chce wciąż tylko GL4 to będzie to stara skrzynia więc półsyntetyk musi mu wystarczyć,
albo nawet olej mineralny... Ta sama sytuacja jest w Motulu.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group