To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Chevrolet
Pozwól się uwieźć

Mechanika - Ogrzewanie postojowe w Cruze - uj?cie paliwa ze zbiornika.

tomek77 - 2013-12-01, 19:51
Temat postu: Ogrzewanie postojowe w Cruze - ujęcie paliwa ze zbiornika.
Witam wszystkich.
Jestem na etapie montażu ogrzewania postojowego w moim autku.
Wariat, nie po prostu lubię ciepło a często ruszam w drogę bladym świtem, a zima tuż
Pewnie jestem jednym z pierwszych w PL, bo nie znalazłem nigdzie podobnego tematu.
Cruze 1.8LPG sedan MY2012
Ogrzewanie: Webasto Thermo Top E.
Piec już znalazł swoje miejsce pod maską, układ wydechowy też.
Pozostała do zrobienia elektryka, węże "wodne" i ujęcie paliwa.
Kłopot jest z ujęciem paliwa.
Instalacja ogrzewania posiada własną pompę paliwa i zwykle wykonuje się dodatkowe ujęcie paliwa w samym zbiorniku (np. nawiert w korpusie zespołu pompy paliwa).
I tu pojawił się problem, bo o ile się dobrze orientuję to w Cruze nie ma w podłodze klapki inspekcyjnej pod tylną kanapą z "dojściem" do pompy paliwa. Wyjmowanie całego zbiornika jakoś nie bardzo mi się uśmiecha. W poprzednim aucie (Fiat Albea) skorzystałem właśnie z owej klapeczki pod kanapą i podłączenie dodatkowego ujęcia paliwa było banalnie proste.
W instrukcji montażu od Webasto proponują zamontowanie trójnika na wężu powrotnym paliwa oryginalnej instalacji paliwowej auta. Obawia się jednak że w zespole pompy czy reszty "aparatury" paliwowej są elektrozawory odcinające od zbiornika przy wyłączonym zapłonie (tak było w Albei) i trójnik na nic, bo paliwo nie poleci.
Czy macie jakiś pomysł jak czyli skąd można by pobrać paliwo (trójnik)?
W ostateczności chyba zamontuję gdzieś mały zbiornik od ATV.

mario78 - 2013-12-01, 20:02

Fajna sprawa na zimę :-D . Sam montujesz czy gdzieś w warsztacie? Jaki koszt takiego ogrzewania?
tomek77 - 2013-12-01, 20:09

Sam montuję.
Kosztu teraz nie znam, ale jak zakładałem 3 lata temu do Albei to sam kit montażowy kosztował coś około 4,5tys. pln i za montaż warsztaty liczyły wtedy około 2tys.
Ja kupiłem poszczególne elementy osobno (nowe) posiłkując się serwisówką. Wtedy za całość wyszło około 1700 pln i parę dni spędzonych w garażu. Przez trzy zimy skrobaczkę do szyb trzymałem "w domu" :) .

Egoista - 2013-12-01, 20:34

Wiem , ze odbiegam od tematu, ale może grzałka w uk. chłodzenia załatwi sprawę. Efekt podobny a znacznie mniej motania.
tomek77 - 2013-12-01, 20:39

Kolego, bardzo odbiegłeś od tematu.
Grzałka (np.Defa) wymaga zasilania 220V, o grzałce zasilanej z aku zapomnij.

Egoista - 2013-12-01, 20:49

Fakt.
Zasugerowałem się informacją o garażu.

endriu333 - 2013-12-04, 11:28

tomek77 tylko pogratulować samozaparcia i umiejętności technicznych - ciekawe jak to będzie się sprawowało finalnie w cruzaku - daj znać i trzymam kciuki za Ciebie :)
tomek77 - 2013-12-04, 19:14

Sprawować się będzie tak jak we Fiacie, będzie ciepło. Dzięki za kciuki ;)
tomek77 - 2014-01-18, 00:53

Ogrzewanie zamontowane!
Miałem kilka zagadek do rozwiązania w trakcie montażu, czasu niewiele, ale na szczęście wyrobiłem się przed zimą :)
Z nowinek technologicznych jakie wprowadziłem w porównaniu do montażu w Albei to sterowanie ogrzewaniem poprzez terminal GSM za pomocą wiadomości SMS.
Przy obecnych temperaturach powietrza po 15-20 minutach pracy ogrzewania samochód jest ciepły wewnątrz a silnik odpala od razu z gazu (przełącza się po 1-2 minutach). Na "silne" mrozy maksymalny czas pracy ogrzewania to 60 minut, z doświadczenia wiem że wystarczy.
Pewnie jestem jedynym "wariatem" który porwał się na taki pomysł, jednak jakby ktoś chciał się przyłączyć to służę pomocą.

tomek77 - 2014-01-22, 21:30

Przepraszam za zwłokę, ale praca...

Koszty?
W dużym przybliżeniu ze względu na zakupy w pewnych odstępach czasowych:

1. Piec Webasto Thermo Top E (nowy) + zegar sterujący (nowy) + pompa paliwa (nowa) + oryginalna wiązka elektryczna (nowa) + tłumik z rurą wydechową (nowy) + węże do układu chłodzenia + przewody paliwowe + opaski (cybanty), i trochę drobiazgów, około 4-5 lat temu kosztowały mnie około 1700pln. Wszystkie części kupowałem osobno żeby było jak najtaniej (Alle..., sklepy motoryzacyjne). W tamtym czasie fabryczny kit w ASO Webasto (bez montażu) to wydatek około 4-4,5 tys pln.
To zamontowałem we Fiacie Albea, ale przed sprzedażą auta oczywiście zdemontowałem.
2. Do Cruze'a dokupiłem: nowe węże do układu chłodzenia, nowe przewody paliwowe, nowy przekaźnik, nowy filtr powietrza, sterownik GSM, przewody, różne drobiazgi, trochę elektroniki lutowanej.
Szacuję że w 500pln się zmieściłem.

Duuużooo czasu zajęło odpalenie całości ze względu na konstrukcję Cruze'aka.

luck48 - 2014-04-21, 21:19

Ja Pitolę Ale CZAD!! Gratuluję!!
Piotras - 2014-11-03, 21:10

Przymierzam się do montażu w Captivi 2,4 zastanawia mnie jak podpiąłeś się pod wentylator ? , czy idzie dostać gdzieś gotowe wiązki elektryczne pod Chevroleta ?
tomek77 - 2014-11-03, 22:10

Sprawa jest nieco skomplikowana, domyślam się że pytasz o wentylator nawiewu powietrza do kabiny.
Po pierwsze jakie ogrzewanie zamierzasz zamontować: "analogowe" czy sterowane magistralą CAN?
W drugim przypadku nie pomogę, w pewnym stopniu mam "obcykane" te "analogowe".

Podejrzewam, że ze względu na wspólnego producenta i unifikację podzespołów sterowanie wentylatorem (w układzie fabrycznej instalacji) będzie podobne w Twojej Captivi jak u mnie.

Trochę teorii:
- wentylator podłączony jest do modułu sterowania wentylatorem, który jest zasilany "po kluczyku" i sterowany magistralą CAN z układu "klimatyzacji i komfortu"
- moduł sterowania wentylatora przetwarza informację z CAN na przebieg prostokątny o regulowanym wypełnieniu i w ten sposób steruje obrotami silnika nawiewu.
- moduł "klimatyzacji i komfortu" steruje też wszystkimi klapkami kierującymi powietrze np. na szybę, nogi, itp. steruje obiegiem zamkniętym powietrza i klapką "ciepło/zimno"

Ze względu na te cechy auta podłączenie analogowego ogrzewania jest kłopotliwe, prościej by było z wersją CAN, ale kto oprogramuje auto od nowa? Ja się nie podjąłem.

Moje rozwiązanie:
- w momencie uruchomienia ogrzewania odcinany jest silnik wentylatora od modułu sterowania silnikiem (przekaźnik dwu sekcyjny, miejsce wpięcia w instalację - złącze silnika w okolicy filtra przeciwpyłkowego pod prawym schowkiem deski rozdzielczej), zasilanie silnika przejmuje mojej konstrukcji regulator impulsowy który ogranicza "obroty" dmuchawy do tych około 1-go biegu.

Jest jeszcze jedna niespodzianka, możesz zaobserwować czy u Ciebie występuje, ale zakładam że tak.
Po "zgaszeniu" silnika, opuszczeniu auta i zamknięciu zamka centralnego po około 3-5 ciu minutach moduł klimatyzacji i komfortu wykonuje jakby reset (nie wiem jak to nazwać), z okolicy podszybia wydobywają się ciche odgłosy pracy silniczków, w każdym razie zamyka/przestawia klapy kierujące powietrze w określona pozycję. Skutek jest taki, że włączone ogrzewanie nawet z działającym wentylatorem nawiewu (po mojej modyfikacji sterowania) nie ogrzewa auta! Dlaczego? Bo klapy modułu klimatyzacji i komfortu są w pozycji "jakby zamknięte" lub pozycji "zimno".

Rozwiązanie: "na zimę" mam zrobioną kolejną modyfikację - odcięcie zasilania modułu komfortu i klimatyzacji po wyłączeniu zapłonu, efekt: klapy zostają w "ostatniej" pozycji.

Procedura włączenia ogrzewania w/g mojego pomysłu/montażu:

Na jeszcze pracującym silniku ustawiam parametry ogrzewania (tego fabrycznego i klimatyzacji) następująco: temperatura max, wentylator bieg 1, obieg zamknięty i nawiew na szybę i nogi, następnie wyłączam zapłon (gaszę silnik). Włączam zasilanie terminala GSM, wychodzę z auta, zamykam, idę.

Gdy chcę uruchomić ogrzewanie wysyłam SMS-a i terminal włącza instalację Webasto oraz zasila przekaźnik przełączający silnik nawiewu na "mój system".

Dodam jeszcze że ingerencja w oryginalną instalacje elektryczną auta ogranicza się do złączki silnika nawiewu i 2-ch kostek ze skrzynki bezpieczników. Żaden przewód w aucie nie został przecięty, nie wierciłem żadnego otworu (no prawie żadnego, pojawił się jeden pod tylną kanapą, wykonałem w nadwoziu otwór inspekcyjny pompy paliwa, tak żeby można się było do niej dostać bez zdejmowania zbiornika paliwa, ale to zupełnie inna opowieść).

Ufff.... ale się rozpisałem.

Jakby ktoś się interesował, albo Ty będziesz drążył temat to proszę pytać.

Piotras - 2014-11-04, 06:22

Dzięki za odpowiedz , myślę że mechanicznie bym to ogarną , miejsca pod maską sporo tylko tej elektryki się trochę obawiam :-o , ale wszystko jeszcze do przemyślenia
Piotras - 2014-11-17, 20:45

Piecyk zamontowałem , pierwszy problem podłączenie paliw , mam chyba pompkę przed zbiornikiem myślę nad trójnikiem na zasilaniu miedzy pompka z zbiornikiem tylko nie wiem czy pompka paliwa w czasie pracy silnika nie będzie wyciągać paliwa z webasta , a później się nie zapowietrzy, mogę ostatecznie zamontować zawór zwrotny, lub trójnik na przewodzie powrotu ale nie wiem czy powrót sięga dna zbiornika czy jest gdzieś wyżej czy nie będzie się zapowietrzać webasto , no i jeszcze podłączenie wentylatorów ale to jak już odpalę webasto spróbuje ogarnąć ,
gdzie kupiłeś terminala GSM i jak go podłączyłeś tez mam Thermo Top E z prostokątnym sterownikiem i czerwonym wyświetlaczu



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group