Koła i Felgi - Opony letnie do Cruze
C77 - 2013-07-22, 11:27
etac_owiec napisał/a: | C77 napisał/a: | jfx napisał/a: | C77 napisał/a: | jfx, a fabrycznie miałeś 205/60?
masz jakieś własne wnioski lub uwagi po przesiadce na 225 przy 1.8? czujesz jakieś różnice istotne? |
Trudno powiedzieć o różnicach, bo na oryginalnych 205/60 Kumho przejechałem jedynie dystans z Katowic do Gliwic i od razu zmiana ale 225 wydają się mocno trzymające samochód na drodze |
To szkoda, bo myślałem że będziesz mógł się wypowiedzieć o praktycznych różnicach w oporach toczenia i przy ewentualnym przyspieszaniu w 1.8 dla opon 205 vs 225. |
No to ja moge porownac.
W przyspieszaniu nie ma jakies zauwazalnej roznicy. Dwie glowne to poruszanie sie przy niskich predkosciach typu manewrowanie gdzie czuc ze wspomaganie dostaje po nosie, a druga to ze te Conti 225.50 R17 są strasznie glosne wobec 205.60 R16 z Kumho |
No fakt te dwie ostatnie rzeczy, czyli to że wspomaganie dostaje bardziej w tyłek, jak i zwiększenie hałasu przy szerszych oponach,
będą takimi samymi minusami zarówno przy 2.0 jak i 1.8.
A co do przyspieszania to obawiam się że o ile w 2.0 nie wyczujesz żadnych różnic z powodu 360 Nm i 163 HP, to w 1.8 może nie być już tak różowo,
bo tam moment i moc silnika bardzo ograniczona, a do tego dostępna przy wyższych obrotach,
a przecież z miejsca na tych oponach trzeba kiedyś ruszyć
Może to właśnie jest powodem braku opon 225 na całym świecie dla 1.8 w Cruzaku?
Poza tym nawet przy jakiś super ECO oponach opór toczenia przy 225 względem 205 na dokładnie tych samych oponach musi być większy,
pytanie tylko o ile i czy jest odczuwalny.
jfx, napisz proszę jeszcze coś o zachowaniach 1.8 na oponach o szerokości 225 w codziennej jeździe, przyspieszeniach, mułowatościprzy ruszaniu etc.
Czy półosie się nie ukręcają?
jfx - 2013-07-22, 12:14
C77 napisał/a: |
Może to właśnie jest powodem braku opon 225 na całym świecie dla 1.8 w Cruzaku?
Poza tym nawet przy jakiś super ECO oponach opór toczenia przy 225 względem 205 na dokładnie tych samych oponach musi być większy,
pytanie tylko o ile i czy jest odczuwalny.
jfx, napisz proszę jeszcze coś o zachowaniach 1.8 na oponach o szerokości 225 w codziennej jeździe, przyspieszeniach, mułowatościprzy ruszaniu etc.
Czy półosie się nie ukręcają? |
Po pierwsze w instrukcji obsługi MY2013 a takowy posiadam jest dla slnika 2H0 czyli 1,8 wpisana opona 225/50 R17 cała lista wygląda tak:
LDE, 2H0
205/60 R16,
215/50 R17,
215/60 R16,
205/65 R15,
225/50 R17,
Po drugie z oporem toczenia jest tak:Samochodowe koło ogumione tocząc się po nawierzchni drogi przezwycięża opory wynikające ze sprężystych odkształceń ogumienia. Te z kolei są tym większe im większa jest masa samochodu. Ile waży więcej koło 17 od 16??? Nie dajmy się zwariować. Nadal twierdzę, że nawet na hamowni byłoby ciężko zmierzyć różnice między rozmiarem tych opon. Inaczej sprawa się ma ze skręcaniem i tu etac_owiec ma rację bo szersza opona wyraźnie zwiększa moment potrzebny do obrócenia, bo moment to siła razy ramie, a ramie to właśnie szerokość... Tak że jeśli ktoś ukręcił półośki to na pewno nie z powodu opony .Opór opony 225 jak dla mnie jest całkowicie niezauważalny a nie ruszam z prędkości obrotowej 6000 obr/min a raczej z 1200-1400, auto normalnie przyspiesza. Dodam ze bez żadnego wysiłku przepycham go w garażu jedną ręką bez zapierania się o ścianę i zaciskania zębów,:) Śmiało można zakładać polecam
Anonymous - 2013-07-22, 14:51
jfx napisał/a: | Ile waży więcej koło 17 od 16??? Nie dajmy się zwariować. Nadal twierdzę, że nawet na hamowni byłoby ciężko zmierzyć różnice między rozmiarem tych opon |
Jak pracuje silnik (ile musi dodatkowo pokonać oporów) nikt z nas bez precyzyjnych pomiarów nie stwierdzi, ale według tego co mówisz to nawet jeżdżąc na rowerze nie zauważyłbym różnicy mieniając oponę 1,75 na 2.3 cala szerokości
jfx - 2013-07-22, 15:47
Skoro w fizycznym wzorze na opór toczenia nie wysypuje zmienna szerokości to jakim cudem ma ona wpływ na ten opór???? poza szerokością natomiast opona ma swoją nośność czyli odporność na obciążenie (ugięcie), możne mieć inne właściwości fizyczne, bo żeby osiągnąć wymagane parametry opona o mniejszej szerokości wcale nie koniecznie jest wykonana z takiego samego materiału jak opona szersza nawet gdy jest to ten sam typ i model, nawet zmiana indeksu prędkości powoduje zmianę konstrukcji a zatem zmianę ugięcia opony. Te czynniki decydują o oporach toczenia a nie szerokość opony. twarde szerokie opony będą miały mniejsze opory toczenia od cienkich miękkich oczywiście na tej samej nawierzchni)
jfx - 2013-07-22, 15:52
Takie jest moje zdanie ale może ktoś nas pogodzi, bo wcale nie twierdzę, że nie mogę się mylić... A akademicka dyskusja jak najbardziej jest wskazana... Jakie jest Wasze zdanie???
etac - 2013-07-22, 15:55
jfx napisał/a: | Skoro w fizycznym wzorze na opór toczenia nie wysypuje zmienna szerokości to jakim cudem ma ona wpływ na ten opór???? poza szerokością natomiast opona ma swoją nośność czyli odporność na obciążenie (ugięcie), możne mieć inne właściwości fizyczne, bo żeby osiągnąć wymagane parametry opona o mniejszej szerokości wcale nie koniecznie jest wykonana z takiego samego materiału jak opona szersza nawet gdy jest to ten sam typ i model, nawet zmiana indeksu prędkości powoduje zmianę konstrukcji a zatem zmianę ugięcia opony. Te czynniki decydują o oporach toczenia a nie szerokość opony. twarde szerokie opony będą miały mniejsze opory toczenia od cienkich miękkich oczywiście na tej samej nawierzchni) |
Moze nie encyklopedia ale wikipedia
Niektóre czynniki wpływające na tarcie toczne kola z oponą pneumatyczną:
->Materiał - guma z większą zawartością siarki powoduje mniejszy opór toczenia opony.
->Rozmiar opony - opór toczenia odpowiada ugięciu ścian opony oraz powierzchni kontaktu z podłożem. Przy tym samym ciśnieniu szersze opony rowerowe mają mniejsze ugięcie i z tego powodu mniejszy opór toczenia (aczkolwiek większy opór powietrza).
->Stopień napompowania - mniejsze ciśnienie w oponach skutkuje większym ugięciem ścian opony a co za tym idzie większym tarciem tocznym. Tarcie wewnętrzne w odkształcanych ścianach opony powoduje straty energii i może doprowadzić do przegrzania i "wystrzału" opony.
->Za mocno napompowane opony niekoniecznie zmniejszają ogólny opór toczenia, kiedy opona przeskakuje nad nierównościami drogi, energia jest rozpraszana w wyniku poślizgu.
->Ugięcie ścian opony nie jest bezpośrednim wskaźnikiem miary tarcia tocznego. Wysokiej jakości opony z elastyczną osnową umożliwiają znacznie większe odkształcenie przypadające na jednostkę traconej energii niż opony o sztywnych ścianach.
->Rzeźba bieżnika opony ma duży wpływ na opór toczenia. Im "grubszy" wzór bieżnika, tym większy opór toczenia. Dlatego też "szybkie" opony rowerowe mają drobny bieżnik, a ciężarówki zużywają mniej paliwa, kiedy bieżnik jest zużyty.
->Mniejsze koła mają większy opór toczenia niż duże.
Linia kontaktu dla 205 jest mniejsza niz 225 i tez sam bieznik jest inny
jfx - 2013-07-22, 16:00
czyli mit "szersze opony większe opory" obalony??? bo do tego zmierzałem
C77 - 2013-07-22, 16:15
jfx napisał/a: | czyli mit "szersze opony większe opory" obalony??? bo do tego zmierzałem |
Nie powiedziałbym, ale możemy dyskutować dalej
Co do podanych wyżej przez Ciebie zamienników kół dla Cruze to jest to jedynie dopuszczalna do zastosowania teoria, a nie praktyka ich stosowania przez GM,
bo zobacz chociaż to że nigdzie na świecie nie montowali i nie montują do tego auta felg 15', a mimo to podają takie koła jako zamiennik.
Kół o szerokości 225 do 1.8 również nigdzie nie montowali fabrycznie, choć według tej rozpiski mogliby, bo do ropniaków 2.0 LT/LTZ dawali fabrycznie i dają 225.
Pozostaje tylko kwestia ustalenia powodów dlaczego nie skoro wg producenta można?
mario78 - 2013-07-22, 16:15
- im niższy profil tym opona staje się sztywniejsza, a co za tym idzie ma mniejsze opory toczenia,
- szerokość opony – opona węższa o 1 cm charakteryzuje się oporem aerodynamicznym mniejszym o ok. 1,5%,
- szerokość felgi – jej zmiana może wpływać na stopień sztywności opony, a co za tym idzie na odkształcenia i opory toczenia.
jfx - 2013-07-22, 16:45
C77 napisał/a: | jfx napisał/a: | czyli mit "szersze opony większe opory" obalony??? bo do tego zmierzałem |
Nie powiedziałbym, ale możemy dyskutować dalej
Co do podanych wyżej przez Ciebie zamienników kół dla Cruze to jest to jedynie dopuszczalna do zastosowania teoria, a nie praktyka ich stosowania przez GM,
bo zobacz chociaż to że nigdzie na świecie nie montowali i nie montują do tego auta felg 15', a mimo to podają takie koła jako zamiennik.
Kół o szerokości 225 do 1.8 również nigdzie nie montowali fabrycznie, choć według tej rozpiski mogliby, bo do ropniaków 2.0 LT/LTZ dawali fabrycznie i dają 225.
Pozostaje tylko kwestia ustalenia powodów dlaczego nie skoro wg producenta można? |
To co montuje producent często zależy od ceny, różnice centów czasem przeważają Jadnak skoro w dokumentacji jest coś dopuszczona to znaczy, że zostało przebadane i nie będzie miało złego wpływu na produkt - wpisując coś do dokumentacji biorę jako producent za to odpowiedzialność.
I chyba nie chcesz powiedzieć, że opony Kumho są najlepsze na świecie bo montuje je GM ... Niestety motoryzacją również teraz rządzą księgowi... bez obrazy dla wszystkich księgowych
jfx - 2013-07-22, 17:04
mario78 napisał/a: | - im niższy profil tym opona staje się sztywniejsza, a co za tym idzie ma mniejsze opory toczenia,
- szerokość opony – opona węższa o 1 cm charakteryzuje się oporem aerodynamicznym mniejszym o ok. 1,5%,
- szerokość felgi – jej zmiana może wpływać na stopień sztywności opony, a co za tym idzie na odkształcenia i opory toczenia. |
Zgadza się dlatego certyfikaty producentów felg jasno podają warunki zastosowania a w tym model, rocznik i silnik samochodu oraz rozmiar opon jakie można na danej feldze w danym samochodzie zastosować. Certyfikat natomiast stanowi podstawę do wydania deklaracji zgodności z normami lub dyrektywami a te są po to, żeby zapewnić użytkownikowi odpowiedni poziom bezpieczeństwa użytkowanego produktu.
C77 - 2013-07-22, 17:56
jfx napisał/a: | To co montuje producent często zależy od ceny, różnice centów czasem przeważają Jadnak skoro w dokumentacji jest coś dopuszczona to znaczy, że zostało przebadane i nie będzie miało złego wpływu na produkt - wpisując coś do dokumentacji biorę jako producent za to odpowiedzialność. |
Gdyby chodziło o kasę to by montowano felgi 15", przynajmniej w niższych wersjach, skoro wg producenta można,
bo przecież felgi 15' i opony dla nich są tańsze od felg 16'
Więc skoro tego nie uczyniono, co jest faktem, to nie chodziło o kasę.
To samo w kwestii różnic między 215 dla 1.8 i 225 dla 2.0, też nie chodziło o kasę bo by te rozmiary chociażby ujednolicono,
tym bardziej zrobiono by to w Cruze gdzie praktycznie na wszystkim jest zaoszczędzone do granic bólu
Dlatego moim zdaniem istotą jest tutaj moc silnika w danym Cruzaku
i jeśli jest on mocny, czytaj 2.0D lub 1.6T, to montują w nich opony 225, w innych 215.
jfx napisał/a: | I chyba nie chcesz powiedzieć, że opony Kumho są najlepsze na świecie bo montuje je GM ... |
Ja bym tych opon nie kupił ale jeśli chodzi o zwykłą jazdę to Kumho dają radę dość swobodnie,
gorzej jeśli rajdujesz po mieście i często hamujesz z użyciem ABS-u, bo wówczas można zauważyć że się "zawieszają" w przyczepności przy nagłych hamowaniach z dużych prędkości,
np. gdy masz nagły zrzut ze 140 do 70.
Ale z innymi systemami np. kontroli trakcji działają całkiem znośnie,
widać to np. przy przelotach na wprost przez turborondo, gdy auto chce uciekać ślizgiem na bok,
wtedy włącza się system stabilizacji, a ostatnie ogniwo jakim jest opona nie ulega więc to duży plus dla tej budżetowej opony jest.
Niestety brzegi opon nie są zbyt wytrzymałe na przetarcia i nacięcia, z tego względu nie kupię tych opon.
jfx - 2013-07-22, 18:22
Z pewnością większa moc wymaga mocniejszej opony i dlatego diesel`e mają właśnie 225 ale to wcale nie oznacza że zastosowanie mocnej opony do słabszego silnika będzie powodowało negatywne skutki. Na ogólne koszty producenta poza ceną części od poddostawców ma wpływ również ilość asortymentu, wprowadzenie kolejnej średnicy felgi (np 15 czy 18) na linie produkcyjną to generowanie całkiem niemałych kosztów i jeszcze jedna rzecz... wszechobecni ecoteroryści czyli normy emisji dwutlenku węgla (ilość spalonego paliwa) zapewne choćby z powodu aerodynamiki węższe opony zastępują te szerokie gdzie tylko można. Czytałem gdzieś o nowym projekcie Unijnych urzędników - wg niego w przyszłości samochody mają jeździć na oponach niemal rowerowych szerokości... Cieszmy się więc, że możemy póki co założyć sobie walec 225 do czego wszystkich zachęcam....
mario78 - 2013-07-22, 18:36
Niezła oponka KHUMO Ecsta SPT KU31 rozmiar 385/15cali
jfx - 2013-07-22, 18:43
tylko bryki musimy zmienić na takie
http://www.autotribute.co...ear-quarter.jpg
|
|
|